Twinkle | Digital Commerce

Buurtbezorging pakketten: Wordt gebundelde bezorging de norm?

2025-10-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:16

Het klinkt als een no-brainer: koppel zoveel mogelijk bezorgmomenten van klanten aan elkaar, bespaar kosten en kilometers, en maak het geheel duurzamer. Maar hoe haalbaar is dat idee in de praktijk? Bezorgdiensten en supermarkten verschillen van inzicht.

Tekst: Sjaak Hoogkamer

Albert Heijn introduceerde in 2023 de Buurtroute, waarbij klanten bij het kiezen van hun bezorgtijd kunnen zien wanneer de bezorger toch al in de buurt is. Wie voor dat moment kiest, betaalt minder en helpt CO₂-uitstoot te verlagen. Volgens woordvoerder Gijs Toxopeus levert dat jaarlijks al 600.000 kilometer besparing op ‘goed voor vijftien rondjes om de wereld’.

Picnic ziet in het idee vooral bevestiging van zijn eigen aanpak. ‘Een supergoed idee dat wij al tien jaar toepassen,’ zegt woordvoerder Romke Spierdijk. ‘Wij combineren bestellingen per route en bezorgen overal gratis. Hoe meer klanten, hoe efficiënter het geheel wordt.’

PostNL gebruikt algoritmes om routes te optimaliseren en breidt het aantal pakketautomaten uit – inmiddels met 97 procent gestegen gebruik. Volgens Wout Witteveen dragen die automaten bij aan minder vervoersbewegingen én hogere klanttevredenheid.

Toch zijn er ook grenzen. Jan Wijn van Trunkrs ziet koppeling van bezorgmomenten als ‘complex’, omdat hij afhankelijk is van data van honderden webshops. Thijs Boots van Cirro E-Commerce en Gofo Europe noemt het idee ‘simpel maar geniaal’, al blijft snelheid voor consumenten vaak doorslaggevend.

Lees het volledige verhaal, met inzichten van Albert Heijn, Picnic, PostNL, Trunkrs en Cirro E-Commerce, in de oktobereditie van Twinkle Magazine.