Twinkle | Digital Commerce

Marley Spoon: 'Niet voor de niche, maar voor de massa'

2017-09-29
1623734
  • [nieuws]
  • 1:37

Marley Spoon heeft met succes een goedkoper sublabel op de markt gezet in de Verenigde Staten. Medeoprichter Till Neatby ziet het hier ook wel gebeuren. ‘Wij zijn er niet alleen voor mensen met genoeg geld.’

Dat zei de Duitser op The Future of Food Commerce, een congresmiddag van PostNL.

Met een online omzet van 9 miljoen euro kwam Marley Spoon binnen op plek 138 in de nieuwe Twinkle100. Nederland is een belangrijke markt voor de maaltijdboxaanbieder uit Berlijn. Volgens Neatby is er nog volop ruimte voor groei: 'Veel mensen kennen het concept niet of ze doen überhaupt nog geen boodschappen online. In Zweden is de maaltijdboxenmarkt bijvoorbeeld vele malen groter dan hier, al is Nederland op zijn beurt een stuk verder dan Duitsland. ‘

Dinnerly: de helft goedkoper

In de VS is Marley Spoon na een deal met Martha Stewart actief als Martha & Marley Spoon, ook op Amazon. Om een groter publiek aan te spreken heeft de startup een succesvolle pilot achter de rug met een uitgeklede versie van zijn maaltijdboxconcenpt: Dinnerly.

De service is inmiddels gelanceerd in grote delen van de VS. Neatby gisteren: ‘De gemiddelde Amerikaan besteedt 4 dollar aan een avondmaaltijd, terwijl maaltijdboxaanbieders rond de 10 dollar per maaltijd zitten. Dinnerly is een stuk goedkoper. We gebruiken dezelfde sources, maar bij Dinnerly hebben recepten vijf of zes ingrediënten in plaats van tien. De marketing- en verpakkingskosten liggen bijvoorbeeld ook veel lager, waardoor we scherper kunnen zijn in de prijs.’

Veelbelovend

De resultaten van Dinnerly tot nu toe zijn ‘very promising’, aldus Neatby gisteren. Hij ziet ook potentie voor een dergelijk concept op de Europese en, meer specifiek, de Nederlandse markt. ‘Het is niet zo dat we he binnenkort gaan lanceren, maar er liggen mogelijkheden. Mensen vinden ons misschien high end, maar we willen geen luxeproduct zijn. We zijn er uiteindelijk voor de massa, niet voor de niche van mensen met genoeg geld.’

Lees ook: Het redesign van … Marley Spoon (Twinkle 2-2017)