Twinkle | Digital Commerce

Fleurop koopt kleine concurrent Bloomy Days

2017-09-21
1100618
  • [nieuws]
  • 0:54

Fleurop wil in Duitsland zijn veel kleinere concurrent Bloomy Days overnemen. De start-up verkeerde in financiële nood, omdat een recente investeringsronde niet doorging. Fleurop wil nu het klantenbestand kopen.

Dat melden diverse Duitse media naar aanleiding van een e-mail van Bloomy Days-oprichtster Franziska von Hardenberg aan klanten. Zij vertelt hun dat de koop op 1 oktober rond moet zijn. ‘Onze financieringsronde mislukte op korte termijn, en ondanks alle grote inspanningen waren we niet in staat alternatieve financiering te waarborgen’, schrijft zij.

Bloomy Days versus Fleurop

Om een indicatie te geven van de verhoudingen; Bloomy Days, dat bloemen online zowel los als in een abonnement aanbiedt, verstuurde begin dit jaar zijn 250.000ste bos. Fleurop verstuurt jaarlijks 25 miljoen bossen, voor een deel via online verkoop en de ruim zesduizend partners in Duitsland.

Rechtszaak tegen Topbloemen

In ons land won Fleurop vorig jaar een AdWords-rechtszaak tegen grote concurrent Topbloemen. De Rechtbank Den Haag oordeelde dat Topbloemen niet meer op de naam van zijn concurrent mag bieden. ‘Er wordt geprofiteerd van onze enorme naamsbekendheid', aldus Fleurop destijds.