Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van 2017 13 procent meer uitgegeven aan het online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op 10,66 miljard euro, meldt de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.
Thuiswinkel.org, GfK en PostNL analyseerden de bestedingen aan producten en diensten en constateerden dat het totaal aantal aankopen in webwinkels is gestegen naar 92,59 miljoen. De verwachting voor heel 2017 ligt op 200 miljoen, bij een omzet van 22,6 miljard euro. Van de 10,66 miljard euro die het afgelopen halfjaar online zijn uitgegeven door Nederlanders,ging 5,89 miljard euro naar producten; de overige 4,77 miljard werd besteed aan diensten.
Grootste groeiers
Productcategorieën 'speelgoed' en 'health & beauty' mogen zich de sterkste groeiers van de eerste zes maanden van 2017 noemen; de waarde van online orders op die vlakken nam toe met respectievelijk 43 en 41 procent. Daarop volgen de categorieën 'kleding', 'home & garden' en 'eventtickets'. Eerdere publicaties wezen 'health & beauty' en 'speelgoed' al aan als grootste groeiers in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar.
1,4 procentpunt meer aandeel in totale retail
Het gaat weer beter met de Nederlandse economie, constateert Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen. 'Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 48,9 miljard in de eerste zes maanden van 2017, dan bedraagt het online aandeel van € 5,9 miljard inmiddels 12,0% (was 10,6% in HY1 2016).'
'9 op de 10 Nederlanders kocht online'
Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is in het eerste halfjaar 7 procent van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. Van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft 89 procent in dit eerste half jaar weleens een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Negen op de tien Nederlanders boven 15 kocht dit jaar online'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.