Twinkle | Digital Commerce

Online bestedingen nemen af door minder uitgaven aan diensten

2025-09-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

In de eerste helft van 2025 gaven Nederlandse consumenten ruim 17 miljard euro online uit. Dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat wordt NielsenIQ wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

De daling komt vooral door een afname in de online aankoop van diensten (-12%), zoals tickets voor attracties en evenementen (-15%). Het is de eerste daling in deze categorie sinds de coronapandemie. In totaal namen de uitgaven aan diensten met 7 procent af.

Het aantal online aankopen kwam uit op 168 miljoen (-1%), waarvan 144 miljoen productaankopen. Die categorie laat juist een lichte groei zien: de online bestedingen aan producten stegen met 3 procent, het aantal aankopen met 1 procent. Opvallend is de groei in de categorie Home & Living, die na jaren van krimp een plus van 19 procent in bestedingen noteert. Food/Nearfood groeide met 9 procent.

Meer crossborder aankopen, vooral bij Chinese webshops

Nederlanders kopen ook vaker over de grens. Het aantal crossborder aankopen steeg met 8 procent naar 21,6 miljoen, vooral bij Chinese webshops. Inmiddels komt 30 procent van alle buitenlandse online aankopen uit China. Tegelijkertijd verliezen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk terrein, onder meer door een sterke daling in de uitgaven aan vliegtickets, accommodaties en IT-producten.

Smartphonegebruik groeit, iDeal verliest terrein

Steeds meer consumenten shoppen mobiel: 40 procent van de online aankopen gebeurt via de smartphone. Dat gaat ten koste van aankopen via desktop en laptop. Ook op het gebied van betaalmethodes verandert er iets: iDeal verliest terrein (van 73 naar 70 procent), terwijl Klarna groeit (van 3 naar 4 procent), vooral bij aankopen in de categorie kleding en lifestyle.