Het aantal online aankopen is vorig jaar met 1 procent gedaald naar 345 miljoen. Toch gaven consumenten meer uit: de online bestedingen stegen met 5 procent naar 36 miljard euro.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door NielsenIQ GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
Een mogelijke verklaring voor de hogere uitgaven en het lagere aantal aankopen is dat consumenten meer producten per bestelling kopen. Ook de hogere inflatie speelt een rol. Zo daalde het aantal bestellingen in de categorie Food/Nearfood met 6 procent, terwijl het bedrag per aankoop juist toenam.
De groei van de online bestedingen komt vooral door online diensten. Die categorie groeide met 10 procent. Vooral verzekeringen vallen op: consumenten gaven 20 procent meer uit aan online afgesloten verzekeringen. ‘We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen, die vaak direct in de fietsenwinkel worden geregeld. Daarnaast hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering, wat de online uitgaven en aankopen binnen deze categorie verder heeft aangejaagd’, aldus algemeen directeur Marlene ten Ham.
De online verkopen van producten blijven stabiel op 21,4 miljard euro, zo is te zien in onderstaande grafiek.
Ook de trend van kopen bij Chinese webshops zet door. Nederlandse consumenten doen de meeste crossborder aankopen in China: 28 procent in 2024, tegenover 21 procent in 2023 en 18 procent in 2022. In totaal werden vorig jaar 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops, goed voor 434 miljoen euro. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (55 procent) deed minstens één aankoop bij een buitenlandse webshop.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuiswinkel Markt Monitor: online aankopen dalen, bestedingen nemen toe