Om aan de groeiende fulfilmentvraag van webshops te voldoen, heeft PostNL in zijn distributiecentrum in Houten de Autostore geïnstalleerd. Het gerobotiseerde fulfilmentsysteem verdriedubbelt de efficiëntie van de vervoerder, omdat orderpicking bij PostNL volgens eigen metingen vertienvoudigd is in snelheid. Twinkle nam een kijkje.
PostNL testte de Autostore in juni en heeft het robotsysteem sinds kort in gebruik genomen. Nog dit jaar verwacht de vervoerder de fulfilmentdiensten voor vrijwel alle klanten – meer dan honderd webshops – in Houten overgezet te hebben naar de orderpickende machines. ‘De grootste winst is dat onze medewerkers niet langer zelf op pad hoeven, maar zich kunnen richten op kwalitatief fulfilment’, vertelt PostNL Fulfilment-programmamanager Michiel Kalis.
Bakken pakken
Het orderpicksysteem slaat artikelen op in speciale bakken, in Houten zo’n 20.000 in totaal, met een afmeting van 60 x 40 x 30 centimeter. De installatie stapelt zestien bakken hiërarchisch op elkaar, waarbij langzaam lopende voorraad onder snellopers wordt geplaatst. Artikelen die breder zijn dan zestig centimeter, worden via een aparte loopband aangevoerd naar de pickstations. In totaal mag een bak maximaal dertig kilo aan producten bevatten. ‘In de praktijk beslaat dat ongeveer 80 tot 85 procent van de goederen die we verzenden’. Mankracht wordt er niet voor ingeruild: ‘We zijn zelfs op zoek naar extra mensen. Ook het aantal robots groeit in aanloop naar de feestdagen, tegen die tijd zullen er zeker veertig nodig zijn.’
Stapsgewijs uitbreiden
De Autostore is geen nieuwkomer in Nederland: onder meer Active Ants gebruikt het gerobotiseerde orderpicksysteem bij fulfilmentdiensten. Kalis: ‘Voor PostNL betekent het een vernieuwde propositie in distributie. Ons Autostore-systeem is het grootste in de Benelux.’ PostNL koos voor het systeem vanwege de eenvoud waarmee het kan worden uitgebreid, zodat stapsgewijs kan worden meegegroeid met de voortdurende uitbreiding van logistieke faciliteiten. En die is nodig, benadrukt PostNL: steeds meer webwinkels verschuiven hun cut-off tijd naar de avond, willen same day leveren en/of in het weekend, en hebben ondersteuning nodig bij piekdrukte.
Transparantie
In het tracking systeem is elke stap in het fulfilmentproces inzichtelijk gemaakt. 'Wanneer de order gepickt is bijvoorbeeld, met daarbij een foto van het pakket. We bieden transparantie omdat webshops daar behoefte aan hebben; we horen vaak van klanten dat ze anders tot wel meerdere keren gebeld worden door consumenten over de status van hun pakket. Stel dat een webshop ervoor kiest niet aan avond- of weekendlevering te doen en een klant bestelt op vrijdagavond om 18:05, dan wordt hij of zij het hele weekend niet op de hoogte gehouden.We willen de consument niet overstelpen met mails, dus sturen we een bericht met een link naar het track-and-trace systeem. Wie meer wil weten, kan alles volgen.'
Groeiende dienstverlening
‘E-commerce groeit razendsnel, maar krijgt ook een grilliger karakter’, aldus Kalis. ‘We merken dat webshops steeds meer pieken te verwerken krijgen – denk bijvoorbeeld aan mooi weer, wat een run op tuinmeubels oplevert – en soms moeite hebben die bij te houden. Daarnaast groeit de vraag naar dienstverlening richting de ontvanger: consumenten willen tegenwoordig dat goederen in elkaar gezet worden of aangesloten worden. Dat alles vraagt veel van je logistieke proces. Met de Autostore kunnen we daar een stuk sneller en beter op inspelen.’
Fantastische innovatie, alleen vraag ik mij af waarom een postbezorger zich daar mee bezig moet houden. De postzegels voor gewone post worden maar steeds duurder. Terwijl men steeds meer business heeft aan pakjes bezorgen en nu dus orderpicking voor derden. Er zit vast overlap in kennis ed., maar ik wil transparantie en niet het gevoel hebben dat deze investeringen straks betaald worden door de duurdere postzegels.
Wat zijn dat, postzegels? En wanneer gebruik je die?
Leuk commercieel verhaal. Helaas zit het vol met gaten. 20.000 SKU's? Voor 'ruim 100 webwinkels'? Geschikt voor 80 á 85%? 14 x sneller?
Iedere leek kan weten dat ieder van die kengetallen niet met eljaar corresponderen.
20k SKU's kan niet anders dan slechts een klein deel van alle SKU's zijn. Dat verklaart dan ook de >80%. Realistich gezien zijn nog geen 30% van de artikelen geschikt voor dit systeem. En dan vooral slow movers, juist vanwege de beperkingen in snelheid, flexibiliteit, enz.
Zo'n systeem is, net als bij Active Ants en Fulfilment Solutions (die overigens al vér voor Active Ants al zo'n systeem had), vooral een (hele dure) ego trip. Maar ja, daar blijkt media op te kicken.
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Ik besteed het liever aan, in het verlengde van de Masterclass Operational Excellence aan iets waar de klant écht wat aan heeft. Customers Excellence (CEX) noemen ze dat daar.