Twinkle | Digital Commerce

Online uitgaven eerste kwartaal 2024 gestegen met 3 procent

2024-06-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:39

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de online consumentenbestedingen met 3 procent toegenomen naar ruim 9 miljard euro. Het aantal online aankopen nam juist af met 3 procent naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Meer producten in één aankoop

De online bestedingen aan en online aankopen van producten zijn dit jaar afgenomen. Vooral het aantal online aankopen van producten laat al een aantal jaar op rij een afname zien. Wel laat de data zien dat consumenten vaak meer producten in één online aankoop bestellen, waardoor de online bestedingen minder hard dalen.

Chinese webshops populair

Het aandeel cross-border kopers neemt toe over de afgelopen jaren: in 2022 kocht nog één op de vier online kopers wel eens iets over de grens, inmiddels is dat één op de drie. Online bestedingen in China zat in het eerste kwartaal van 2024 al op één derde van heel 2023 en steeg van 58 miljoen euro in Q1 2023 naar 102 miljoen euro een jaar later. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan minstens even veel, of zelfs méér, bij Chinese webshops te gaan bestellen.

Geen gelijk speelveld

Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: ‘Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we een bijzonder sterke stijging van de online bestedingen aan, en aankopen van producten in China. Wij maken ons hard voor een gelijk speelveld, want dit gaat nu helaas niet altijd goed. We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen.’