Een Europawijd gestandaardiseerd label voor pakketjes is klaar voor de logistieke markt. CEN, de Europese Commissie voor Standaardisatie, keurde de technische specificaties van crossborder-pakketverzending goed: de laatste drempel voor ingebruikname is daarmee genomen.
Ecommerce Europe en Thuiswinkel.org spreken hun blijdschap uit over het besluit, waarover de afgelopen maanden in Brussel overlegd werd door diverse Europese pakketvervoerders. In december bereikte de werkgroep al overeenstemming over de noodzaak van een universeel label en de positieve invloed daarvan op crossborder e-commerce.
Voordelen e-tail
De roep om een standaard label voor pakketverzending klonk uit diverse hoeken. Een panel van Nederlandse experts van onderzoeksplatform Shopping Tomorrow voorspelde begin dit jaar dat een Europees label online omzet prikkelt, doordat kostenbesparing op logistiek vlak zou leiden tot betere service voor consumenten. Volgens GS1, ontwikkelaar voor informatie-standaarden, verbetert de concurrentiepositie van Europese bedrijven ten opzichte van Aziatische.
Europese digitale markt
De ontwikkeling van Europese standaarden op e-commercegebied sluit aan bij de Single Digital Market-visie die de EU ambieert. Daartoe neemt Brussel ook de cookie-wetgeving onder handen. Vertegenwoordigers van de Benelux gaven met de ondertekening van een digitale verklaring in oktober aan graag het voortouw te willen nemen bij de eenwording van Europa op digitaal vlak.
Lees ook: 'Retailers: ‘Nu actie nodig voor één Benelux-markt’ (21-02-'17)
Europees standaardpakketlabel 'klaar voor gebruik'
2017-04-14T11:36:00
2017-05-28
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europees standaardpakketlabel 'klaar voor gebruik'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.