Twinkle | Digital Commerce

Europese pakketverzenders eens over standaardlabel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

De grote spelers in de Europese markt voor pakketverzending zijn het eens: er moet een label komen waarmee pakketten in heel Europa van verkoper naar consument gestuurd kunnen worden. 

In de recente bijeenkomst die Ecommerce Europe samen met alle grote Europese pakketverzenders belegde, werd een consensus bereikt over het standaardlabel. Het is de eerste keer dat er overeenstemming is bereikt over één identiek Europees pakketlabel.

Positief
'Goed nieuws voor de Europese e-commerce,' noemt Martijn Hos, directeur Beleid en Belangen van Thuiswinkel.org, de consensus tussen de Europese pakketverzenders tegenover Twinkle. 'Het is voor een webwinkel vaak een zoektocht om pakketten te kunnen versturen via alle verschillende Europese verzenders met eigen voorwaarden. Die zoektocht verdwijnt met dit voorstel. Er moet nog wel verder onderzoek gedaan worden om de processen en systemen van aparte verzenders gelijk te trekken.'

Op de agenda
Plannen voor een standaardlabel liggen er al een tijdje. In oktober maakte GS1 bekend dat een eerste versie van het standaardlabel voor pakketten momenteel bij de CEN en de nationale autoriteiten ligt. Begin 2017 wordt het beschikbaar voor de spelers in de Europese e-commerce markt. Ook in Brussel staat het onderwerp al een jaar op de agenda.  Ecommerce Europe maakt zich sterk voor standaardisering in de pakketmarkt en heeft eerder voorgesteld een platform te bouwen waar logistieke partijen samengebracht worden.