Twinkle | Digital Commerce

Pakketvervoerders moeten belang zien van standaardlabel’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:33

‘Pakketbezorgbedrijven moeten de voordelen van een standaardlabel voor pakketverzending inzien om cross border e-commerce binnen Europa te bevorderen.’ GS1 vraagt hiermee aandacht voor de invoering van dit pakketlabel in 2017.

GS1, een onafhankelijke internationale non-profitorganisatie die uniforme standaarden voor het identificeren, vastleggen en delen van gegevens ontwikkelt, zegt dat een eerste versie van het standaardlabel voor pakketten momenteel bij de CEN en de nationale autoriteiten ligt. Begin 2017 wordt het beschikbaar voor de spelers in de Europese e-commerce markt, stelt innovatiemanager Frits van den Bos.

Eigen systeem                 
‘De vervoerders gebruiken nu allemaal hun eigen systeem van labelling en identificatie’, legt Van den Bos uit. ‘Dat werkt in het algemeen prima, maar het is wél een inflexibel systeem’, zegt hij. ‘Zo kunnen vervoerders niet zo maar pakketten van elkaar overnemen, bijvoorbeeld bij een staking of een verkeersinfarct. Verlate leveringen leiden tot onnodige kosten.’

Voordelen
Met een standaardlabel moeten alle partijen in de keten – van producent tot consument – een pakket kunnen tracken en tracen. Dat is slechts één van de voordelen, stelt Van den Bos. ‘Met een uniform pakketlabel krijgt de consument een betere en goedkopere service. Europese online retailers kunnen beter concurreren met hun Aziatische concurrenten en dat betekent meer business voor Europese vervoerders.’

Invoering pas het begin
De invoering van het standaardlabel is echter pas het begin, aldus Van den Bos. Vervoerders moeten de overstap maken naar een nieuw systeem, wat geld kost. Ook denken veel vervoerders - nu nog -meer baat te hebben bij hun eigen systeem om hun marktgebied af te bakenen, schrijft GS1. Van den Bos vult aan: ‘De voordelen gezien vanuit hun klant – de consument en de online retailer – en dus ook voor hen wegen daar ruimschoots tegenop.’

Lees ook:
- Benelux zet vaart achter gezamenlijke e-commerce markt (4-10-2016)
- Brussel zet cross-border e-commerce hoog op de agenda (26-3-2015)