Twinkle | Digital Commerce

Retailers: ‘Directe actie noodzakelijk voor één Benelux-markt’

2017-05-28
18441037
  • [nieuws]
  • 2:21

Belangenverenigingen en retailers uit Nederland, België en Luxemburg zijn positief over het onderzoek van één retailmarkt voor de Benelux, dat gisteren werd gepresenteerd. Maar, er moet vanuit de bedrijven worden geopereerd: ‘Je gaat de overkoepelende problemen niet oplossen door als politiek regeltje voor regeltje te harmoniseren.’

Tekst: Marit Smits

Twinkle sprak in Brussel met Gino van Ossel, verantwoordelijk voor het onderzoek Benelux Retail 2025 en betrokken bij de Gentse Vlerick Business School. ‘Wij willen met het onderzoek niet het wiel opnieuw uitvinden’, vertelt hij. ‘Maar we moeten proberen om cross border verkoop in de Benelux te promoten, zowel online als offline. Vandaag de dag zijn er twee niveaus in retail: op landelijk niveau en Europees niveau. Met dit onderzoek willen we daar een sterk Benelux-niveau tussen zetten, zodat vooral kleine en middelgrote bedrijven sterker staan om een stap over de grens te zetten en de grote ondernemingen de stap naar de rest van Europa gemakkelijker kunnen maken.’

Kansen verloren
Door de verschillende verkoopregels in Europese landen opent momenteel slechts 2 procent van de Nederlandse retailers een fysieke winkel in het buitenland, voor e-commerce is dat 3 procent. ‘Er gaan kansen verloren, vooral omdat retailers veel kennis en geld nodig hebben om de grens over te steken’, meent Van Ossel.

Sceptisch
De belangenverenigingen en een aantal ondernemers uit de drie Benelux-landen staan ietwat sceptisch tegenover de punten uit het onderzoek. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, acht het belangrijk dat er nu directe actie wordt ondernomen: ‘We hebben geen woorden, maar daden nodig. Je moet jezelf de vraag stellen, gaat zo’n samenkomen het verschil maken? De drive is er om iets te veranderen, maar er is veel moed en kracht nodig om de markt op alle vlakken één kant op te laten wijzen.’

Time-out
Carla Velghe, CEO van Hema Benelux, is het daarmee eens. ‘Ik merk in mijn vak dat alles nog precies hetzelfde is als vijf jaar geleden. Wie gaat recht staan en de problematiek punt voor punt aanpakken?’ Hendrik Winkelmans, CEO van Fiets! en Hans Struijk Fietsen, noemt vooral de ‘time-out’ van twee jaar een goed idee voor retailers. Hierin mogen ondernemers kortgezegd de open markt in de Benelux ‘testen’ om eenvoudiger de cross border stap te kunnen zetten. ‘Pak hier snel mee uit!’, is het advies van Struijk. ‘Wij hebben enorm gestruggeld met de vraag welke regels nu voor welke landen gelden. Zo’n lijst met verschillen tussen de markten bestaat er gewoon niet, maar moet er komen.’

E-commerce als voorbeeld
‘Laten we e-commerce gebruiken om een level playing field af te dwingen in de traditionele retailmarkt’, zegt Jongen. ‘De Verenigde Staten en China gaan niet zitten wachten tot wij er klaar voor zijn. Wij moeten trots – fier – zijn op onze markt en nu in actie komen.’ Daarvoor moet volgens Van Ossel eerst reflectie plaatsvinden, waarna retailers in Nederland, België en Luxemburg met een gezamenlijke agenda van start kunnen.