Nederlanders kopen vooral online omdat ze daarmee geld besparen. Dat zegt de ABN Amro in haar nieuwste rapport ‘E-commerce buiten de grens’. De bank constateert dat Nederlandse consumenten nog niet veel vertrouwen hebben in crossborder e-commerce.
Het besparen van geld is niet alleen voor Nederlanders, maar ook voor veel andere Europeanen de belangrijkste motivatie om online te kopen. Het rapport van ABN Amro presenteert gegevens uit FutureBuy, het internationale onderzoek dat GfK in 2016 wereldwijd hield, met conclusies over vijf landen en zes retailsectoren. Dat Nederlandse consumenten prijzen op internet lager ervaren, bleek onlangs ook uit een enquête van DNB.
Clicks en bricks
Het kunnen zien van een product voor aankoop is volgens de bank voor 58 procent van de Nederlanders de voornaamste reden om de winkelstraat te bezoeken. ‘De jaarlijkse groei van e-commerce tussen 2015 en 2020 is wereldwijd 12 procent. Hoewel de fysieke winkel nog altijd het belangrijkste aankoopkanaal is, bedraagt de jaarlijkse groei in dezelfde periode slechts 2 procent,’ vergelijkt ABN Amro in een persbericht.
Thuisbezorgen
Vier op de vijf Nederlanders heeft de voorkeur voor thuisbezorging als levermethode, aldus het rapport. Duitsers ontvangen hun pakket liever in parcel lockers, terwijl Fransen en Engelsen click-and-collect verkiezen.
De grens over
‘Groeipotentieel ligt in de komende jaren vooral over de grens’, aldus de bank. Voor de online retailer heeft ABN diverse tips en een stappenplan voor het opstarten van crossborder verkoop. ‘Voor een succesvolle sprong naar het buitenland is het verstandig om je product of merk eerst aan te bieden via een platform dat al in het land aanwezig is. Platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico’s product- en naamsbekendheid te realiseren en hiermee groei,’ verklaart Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO, in een persbericht.
Crossborder
Nederlanders kopen wel vaker over de grens, maar ‘veel vertrouwen hebben ze er nog niet in,’ schrijft ABN Amro in het rapport. Mogelijke fraude met online betalen en leveringsproblemen zijn volgens de bank de voornaamste obstakels. Wie in het buitenland koopt, doet dat vooral in China: daar vindt bijna een kwart van de Nederlandse crossborder aankopen plaats, gevolgd door Duitsland (16 procent) en Groot-Brittannië. Ook de Consumentenbond concludeerde onlangs dat Chinese webshops goed in de smaak vallen bij de Nederlandse e-shopper.
Een webwinkel hoeft niet altijd met zijn prijzen te stunten en de goedkoopste te zijn.
De consumnet kijkt naar meer belangrijke punten. De beleving tijdens het online shoppen en beleving bij ontvangst van de bestelling. Wordt de levertijd nagekomen, dan keren consumenten weer terug naar deze webwinkel.
Ook reviews helpen mee om consumenten over de drempel heen te tillen om de aankoop uiteindelijk te doen.
Prijs is één, maar komt de webshop haar afspraken na met de juiste en tijdige communicatie?
Wij ervaren ook dat de prijs niet altijd de belangrijkste reden is om een product online te kopen. Gemak en snelheid tellen ook erg zwaar. Soms betaalt men liever iets meer als men de zekerheid heeft dat het bestellen eenvoudig is en de levertijd nagekomen zal worden. Bovendien hangt het ook af van het type product.
Betalingsmogelijkheden en levertijden zijn twee belangrijke factoren die bepalen of een consument vertrouwen heeft in een webshop. Dat blijkt ook uit gegevens van beslist.nl klanten. De leverbelofte nakomen is dan ook een actueel aandachtspunt voor webshops.