Twinkle | Digital Commerce

Vier op vijf Nederlanders tevreden met Chinese webshops

2017-05-28
20481152
  • [nieuws]
  • 1:05

Nederlanders vinden online shoppen in China voor herhaling vatbaar, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de respondenten geeft tachtig procent aan nogmaals te willen kopen in een Chinese webshop, 'ondanks miskopen en taalbarrières'.

Nederlandse consumenten bezoeken graag AliExpress, Lightinthebox en Dealextreme; daar kopen ze vooral accessoires, kleding en elektronica. De Consumentenbond noemt een langere levertijd en een anderstalige klachtoplossing als mogelijke drempels voor Nederlandse shoppers; toch bleek een derde van de 1666 benaderde consumenten ervaring te hebben met een Chinese klantenservice, vaak naar tevredenheid.

Mankementen
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten vaker een verkeerd product uit China ontvangen dan uit Nederland; een kwart van de ondervraagde kopers had weleens een klacht over een ontvangen artikel uit China, terwijl slechts negen procent aangaf ontevreden te zijn met Nederlandse aankopen. Dat verschil weegt blijkbaar niet op tegen de voordelen van Chinees webwinkelen: slechts één op de twaalf respondenten haakte daardoor af.

Handelsmissie
In maart ondernemen meer dan honderd Nederlandse en Belgische bedrijven gezamenlijk een 'e-handelsmissie' naar China om zaken te doen met e-commerce reus Alibaba. Andersom zijn Chinese consumenten ook te spreken over Nederlandse producten, die het goed deden op Singles Day.