KLM heeft een reviewsysteem in zijn zoekmachine geïntegreerd. Consumenten kunnen zo in één oogopslag zien welke algemene score een vlucht naar bijvoorbeeld New York met KLM of Delta Airlines heeft. Ook zijn de beoordelingen van individuele reizigers te lezen.
KLM vraagt zijn reizigers na hun vlucht om een score toe te kennen aan verschillende onderdelen van de service. Ook mogen zij omschrijven welke positieve en negatieve punten zij hebben ervaren gedurende de reis. In de zoekresultaten verschijnt de uiteindelijke score in sterren:
Individuele reviews
Per vlucht staat in een popup scherm de gemiddelde beoordeling aangegeven, inclusief het aantal reizigers dat een review heeft gemaakt. De individuele reacties kunnen anoniem zijn, of gekoppeld aan naam en stoelnummer:
Niet alle vluchten
KLM heeft de reviewoptie nu beschikbaar gemaakt voor een aantal KLM-vluchten op de Nederlandse en Britse website. Later wordt dit uitgerold naar andere landen.
Toch is het interessant om je af te vragen waarom KLM dit doet, terwijl het niet zinvol is om vluchten te reviewen. Wat zegt het immers dat een jaar geleden iemand op hetzelfde tijdstip vloog naar dezelfde bestemming, vanaf een andere gate, met ander personeel, in een ander toestel, onder andere weersomstandigheden? In juli reviewde ik KLM's review-systeem al.