Twinkle | Digital Commerce

KLM pilotpartner in zakelijke accounts WhatsApp

2017-11-09
1100618
  • 1:03

KLM is wereldwijd één van de eerste bedrijven die een zakelijke account voor WhatsApp heeft gekregen. Klanten kunnen één-op-één communiceren met de vliegtuigmaatschappij en herkennen het geverifieerde zakelijke account aan het groene vinkje achter de bedrijfsnaam.

KLM-reizigers kunnen via WhatsApp vragen stellen en een verzoek doen om hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtwijzigingen te ontvangen. Het bedrijf chat versleuteld en in tien verschillende talen met een deel van de ruim 1 miljard WhatsApp-gebruikers.

Vooral voor Europa

Voor KLM is de WhatsApp-dienst vooral van belang voor reizigers in Europa. ‘We willen zijn waar de klant is en dit is een puzzelstuk in de mondiale dekking’, zegt Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM, tegen het NRC. ‘WeChat is groot in China, Messenger in de VS en Azië, WhatsApp in Noordwest-Europa en Zuid-Amerika.’

Geen reclame

KLM benadrukt tegenover de krant dat het WhatsApp alleen wil gebruiken voor ‘relevante boodschappen’, geen reclame dus. Het bedrijf heeft aangegeven niets te betalen aan WhatsApp voor het gebruik van het zakelijke account.

In-app betalingen

Onlangs werd bekend dat WhatsApp experimenteert met in-app betalingen. Transacties tussen winkeliers en hun klanten kunnen daardoor straks waarschijnlijk in de app zelf plaatsvinden, waarbij bedrijven een koppeling ontvangen met WhatsApp Business.

Lees ook:
KLM integreert betaaldienst WeChat Pay (24-8-2017)