KLM gaat vanaf het voorjaar een toeslag heffen op reserveringen die gemaakt zijn via een Global Distribution System (GDS). Terug naar de vorige eeuw, dacht ik toen ik het bericht las.
Tekst: Ed Berrevoets
GDS is het platform waarmee vergelijkingssites en reisbureaus werken. De heffing hangt samen met de introductie van een eigen boekingsplatform door Air France-KLM op 1 januari. Dat platform is gebaseerd op NDC (New Distribution Capability). Reizigers boeken hiermee rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Voor onze nationale trots een zeer aantrekkelijk perspectief.
Kosten
Het nieuwe boekingsplatform van KLM zadelt reizigers die via (zaken)reisorganisaties boeken op met veel hogere kosten: tweeëntwintig euro per retourtje tikt behoorlijk aan. KLM stelt dat dit de kosten zijn die het zelf kwijt is aan boekingen via een GDS, kosten die vanaf komend voorjaar worden afgewenteld op de reiziger.
Keuze
Misschien nog wel bezwaarlijker dan het kostenaspect: het KLM-besluit is de doodsteek voor de transparantie die we anno 2017 kennen in de markt voor vliegtickets. Het huidige GDS-boekingssysteem, dat wereldwijd wordt gebruikt, biedt immers een neutraal vergelijkingsplatform van alle luchtvaartmaatschappijen. Reizigers hebben hiermee keuzemogelijkheid. Ze kunnen snel en eenvoudig de voor hen meest passende vliegtickets vinden, vergelijken en boeken.
Met de introductie van eigen boekingsplatforms, waarin Lufthansa en International Airlines Group (British Airways en Iberia) KLM al voorgingen, gaan we terug naar een verzuiling van het aanbod zoals in de vorige eeuw. Dat leidt tot een ondoorzichtige markt en daarvan is de reiziger de dupe. Of het nu gaat om vluchten, verzekeringen, een leaseauto of een nieuwe smartphone: consumenten en zakelijke beslissers zijn gewend aan de mogelijkheid om producten en diensten te vergelijken en de beste keuze te maken. Die mogelijkheid wordt hun nu ontnomen.
Rompslomp
De afzonderlijke NDC-systemen zorgen ook nog eens voor veel administratieve rompslomp, want boekingen kunnen niet langer centraal worden beheerd. Een bedrijf dat voor zijn werknemers zakelijke reizen boekt, zal telkens opnieuw alle gegevens moeten invoeren die voor de boeking nodig zijn. Maar ook de privé-reiziger is veel meer tijd kwijt voordat de boeking is voltooid. Totale inefficiëntie van het reserverings- en boekingsproces is het onvermijdelijke gevolg.
En wat als er een calamiteit is? Met het GDS-platform is in no time inzichtelijk welke reiziger welke vlucht heeft geboekt. Dat wordt straks een stuk lastiger met afzonderlijke NDC-systemen.
Koppel NDC aan GDS
Het is begrijpelijk dat KLM zijn producten en diensten optimaal onder de aandacht wil brengen van reizigers. Maar de reiziger zelf mag niet aan het kortste eind trekken. GDS moet behouden blijven en luchtvaartmaatschappijen zullen serieus werk moeten maken van de koppeling aan dat systeem; als alle luchtvaartmaatschappijen met een eigen NDC-koppeling komen, blijft hoe dan ook een GDS nodig om alle boekingen te beheren.
Ed Berrevoets is algemeen directeur van VCK Travel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nieuw boekingsplatform KLM dupeert reiziger
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.