De Duitse opbrengst uit online verkoop is vorig jaar met 13 procent gestegen tot 59,7 miljard euro. Daarmee zet het groeipercentage dat de branche ook in 2014 noteerde voort. De extremere groei van vóór dat jaar lijkt volgens de voorspellingen voorbij.
Dat blijkt uit een e-commerce overzicht (pdf) van Duitsland, opgesteld door de E-commerce Foundation en onderdeel van een reeks van 13 landenrapporten.
Rem erop
De Duitse online markt groeide in 2012 en 2013 nog met respectievelijk 21,7 procent en 26,8 procent. Daarna kwam er een voorzichtige rem op de stijging, naar een stabiele 12 of 13 procent in 2014 en 2015. Voor het lopende jaar verwacht de E-commerce Foundation eveneens een groei van 12 procent.
Kleine uitgave per persoon
In 2015 spendeerden Duitsers gemiddeld 1157 euro per persoon online. Opvallend genoeg is dit een uitgave per shopper die overeen komt met die van een klein e-commerce land als België. Webshoppers uit grote e-commerce markten de Verenigde Staten en Groot-Brittannië spendeerden in dat jaar (ruim) drie keer zoveel per persoon.
Wikipedia van de e-commerce
De in totaal 13 landenrapporten verschijnen op Ecommercewiki.org, de begin dit jaar gelanceerde ‘Wikipedia van de e-commerce'. Eerder verscheen al een rapport voor de Nederlandse (pdf), de Belgische, Britse en Amerikaanse markt.
Genoeg ruimnte voor veel meer groei lijkt mij.