Twinkle | Digital Commerce

‘Branche blijft zich ontwikkelen’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:17

Tijdens het Thuiswinkel Award Gala in het Noordwijkse Huis ter Duin werden gisteravond in totaal 26 prijzen uitgereikt. ‘Het is geweldig om te zien dat de online branche zich blijft ontwikkelen’, zei voorzitter van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards Fons van Westerloo.

‘Ik ben trots om te zien hoe hard er gewerkt wordt en op de passie die de ondernemers hebben’, sprak Van Westerloo alle genomineerden gisteravond toe. ‘In deze groeiende branche moet je je blijven onderscheiden. De Thuiswinkel Awards zijn een terechte bekroning voor de unieke webwinkels die elk onderscheidend zijn in hun vakgebied. Ze hebben een unieke prestatie geleverd.’

Ontwikkelingen binnen Coolblue
Coolblue mocht zich de grote winnaar van de avond noemen met de prestigieuze titel Beste Webwinkel van 2013. 'We hebben dit jaar veel vernieuwingen doorgevoerd om ons bedrijf te verbeteren en om de klant blij te maken', vertelt Pieter Zwart, directeur van Coolblue, aan Twinkle. 'De prijs voor Beste Webwinkel is daar het resultaat van.'

Een van de vernieuwingen die Coolblue het afgelopen jaar doorvoerde was het opstarten van een same day delivery service, genaamd VandaagNog. Bestellingen die voor drie uur ’s middags worden gedaan, worden dezelfde avond (tussen zes en tien) nog bij de klant geleverd. De dienst is opgezet om de aantrekkelijkheid van online bestellen verder te vergroten.

Ook breidde Coolblue zijn assortiment het afgelopen jaar enorm uit. Zo startte de shop onder andere met de verkoop van serviesgoed en pannen, outdoorartikelen en witgoed. Met de uitbreiding opende Coolblue een tweede distributiecentrum in Tilburg, dat een stuk groter is dan die in thuisbasis Capelle aan den IJssel. De ‘tweede schuur’ is naar eigen zeggen groot genoeg om dit jaar nog honderd webshops te openen.

'In het komende jaar willen we steeds in kleine stapjes meer verbeteringen gaan doorvoeren', zegt Zwart over de toekomstige activiteiten van Coolblue om de titel te behouden. 'Daardoor willen we elke dag weer een beetje beter worden.' Zwart vertelde ook dat de ontwikkeling van een mobiele webwinkel mogelijk tot de 'kleine stapjes' behoort. 

Uitgebreid jurycommentaar
De jury oordeelde over Coolblue: ‘Klantcontact wordt niet gezien als kostenpost (defensief), maar als acquisitietool (offensief) bij Coolblue, dat heel veel onderdelen van het online verkoopproces zelf ter hand neemt. Coolblue koppelt bewezen productspecialisme in steeds meer categorieën aan grandioze logistieke prestaties, met optimale keuzevrijheid voor klanten.’

‘Aan de blauwe dozen zien klanten duidelijk dat ze te maken hebben met Coolblue, een merk dat echter nog niet alom bekend is. Maar Coolblue weet goed wat het wil en wat het niet wil: geen tv-reclame om het merk bekender te maken als dat mogelijk ten koste gaat van de geprezen klantervaring in verschillende categorieën.’

De winnaars van de overige vakprijzen vindt u hier, en hier vindt u de winnaars van de deelvakprijzen.

De winnaars van de publieksprijzen XL vindt u hier.