Twinkle | Digital Commerce

Inzet internetmarketing verschilt per branche

2017-05-26
170108
  • 1:07

De reis- en modebranche en de financiële sector zijn voorlopers op het gebied van internetmarketing. Deze sectoren zijn actiever met zowel het adverteren in de zoekmachines als met zoekmachineoptimalisatie. De overheid, de detailhandel en de bouw scoren aanzienlijk minder dan het gemiddelde.

Dit blijkt uit onderzoek van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. Dat drie sectoren eruit springen wat internetmarketing betreft, komt volgens de onderzoekers omdat zij aangeven dat zij hierdoor beter hun doelgroep kunnen bereiken en meer rendement uit hun website kunnen halen.

De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met deze vorm van marketing, aldus de onderzoekers.

Hoewel de inspanningen op het gebied van internetmarketing dus per branche verschillen, zijn alle bedrijven wel even stellig over het belang van zoekmachinemarketing. Afhankelijk van de branche zegt 80 tot zelfs 100 procent van de bedrijven van plan te zijn zoekmachinemarketing in te (blijven) zetten in de toekomst. Alleen bij de overheid ligt dit getal op respectievelijk 20 procent (adverteren) en 40 procent (optimalisatie). Zij geven als reden dat de overheid geen commerciële inslag heeft.

Voor het onderzoek zijn ruim driehonderd marketeers van bedrijven uit tien verschillende sectoren ondervraagd.