Twinkle | Digital Commerce

‘E-commerce Frankrijk groeit veel minder hard dit jaar’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

De almaar minder wordende groei van de Franse e-commerce markt beleefde in 2015 een tijdelijke opleving. De branche noteerde vorig jaar 64,9 miljard euro omzet, een stijging van 14,3 procent. Dit jaar zal de groei beduidend minder zijn.

Dat blijkt uit een e-commerce overzicht (pdf) van Frankrijk, opgesteld door de E-commerce Foundation en onderdeel van een reeks van 13 landenrapporten.

Dalende lijn
De Franse online markt groeide sinds 2012 steeds minder hard, tot een ‘dieptepunt’ van 11,2 procent in 2014. Het jaar erop was de stijging weer wat sterker, maar in 2016 zal de branche waarschijnlijk slechts 10 procent groei doormaken, tot 71,4 miljard euro.

Mobiele apparaten
Van de totale opbrengst uit online verkoop kwam 15 procent vorig jaar van mobiele apparaten. Gemiddeld gaven de Fransen zo’n 1.780 euro per persoon uit in 2015. Daarmee zitten zij boven de gemiddelde digitale bestedingen van Duitsers en ver onder die van consumenten in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Wikipedia van de e-commerce
De in totaal 13 landenrapporten verschijnen op Ecommercewiki.org, de begin dit jaar gelanceerde ‘Wikipedia van de e-commerce'. Eerder verscheen al een rapport voor de Nederlandse (pdf), de BelgischeBritse, Amerikaanse en Duitse markt.