PostNL heeft aangegeven met de VVP in gesprek te willen blijven over de verlaging van de vergoeding voor pakketpunthouders. Het post-en pakketbedrijf kon tot vandaag zijn besluiten terugdraaien om een rechtszaak van de vereniging te voorkomen.
Per 1 juli betaalt PostNL 25 tot 40 procent mindervergoeding aan een pakketpunthouder, tot grote woede van de vereniging van retailers met postale en bancaire dienstverlening (VVP). De pakketpunthouders zouden door deze wijziging duizenden euro’s per jaar mislopen. De VVP dreigde met ‘juridische maatregelen’ als PostNL zijn plannen niet vóór 12 mei zou terugdraaien.
Onder druk
In een recente uitzending van Zembla werd besproken dat PostNL zijn pakketpunthouders onder druk zou zetten om de lagere vergoeding te accepteren. ‘Veel ondernemers continueren hun dienstverlening omdat zij vrezen voor minder traffic, dus minder omzet in hun winkel. Andere ondernemers zien zich genoodzaakt om te stoppen met het postkantoor omdat dit hen te veel geld kost’, schrijft de VVP op zijn website over de Zembla-aflevering.
Persoonlijk gesprek
PostNL zegt nu in een reactie met al zijn 2.800 retailpartners ‘een persoonlijk gesprek’ te hebben gehad. ‘Met een groot aantal retailpartners onderzoeken we de mogelijkheden voor verdere versimpeling van processen en het genereren van nog meer klantomzet. In deze samenwerking zorgen we er met elkaar voor dat het netwerk bereikbaar en betrouwbaar blijft’, aldus het statement. PostNL zegt graag met de VVP in gesprek te blijven, vanwege ‘de grote waarde die wij aan de relatie met onze retailpartners stellen’.
Aanpassen aan de markt
PostNL zegt de beschuldigingen van de VVP ‘anders te zien’. Het bedrijf pleit zijn netwerk van postkantoren en pakketpunten aan te passen aan de markt. Aan Twinkle vertelt PostNL hierover: ‘Pakketpunten zijn zo ingericht dat klanten alles rond pakketten gemakkelijk kunnen regelen: pakketten versturen, ontvangen en retour sturen naar binnen- en buitenland. Bij veel pakketpunten kun je ook postzegels kopen. Voor aanvullende postdiensten en zaken zoals het overschrijven kentekens kunnen klanten bij Postkantoren terecht. Er komen steeds meer Pakketpunten en minder Postkantoren. Dit komt omdat consumenten steeds minder post en meer pakketten versturen.’
De VVP heeft vanmiddag nog geen rechtszaak aangekondigd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PostNL: ‘Persoonlijk gesprek met alle pakketpunthouders’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.