Aan het eind van deze week ligt de huidige jaaromzet van Coolblue al hoger dan de jaaromzet over heel 2014. ‘We gaan dit jaar over de 500 miljoen euro heen’, aldus oprichter Pieter Zwart. ‘En ik weet zeker dat we in 2018 een miljard euro omzet halen.’
Dat zei Zwart, ook mede-eigenaar en ‘eindbaas’, vanochtend in Coolblue's nieuwe magazijn in Tilburg. Deze week - het is week 38 - streeft de nummer 4 van de Twinkle100 de 360 miljoen euro omzet van het vorige jaar voorbij. Het laatste kwartaal moet nog beginnen, Sinterklaas en de Kerstman moeten nog komen.
Constante groei
Coolblue groeit veel harder dan de markt. Ieder jaar komt er bijna de helft van de omzet bij; de omzetgroei in 2015 bedraagt tot vandaag 44 procent, aldus Zwart, vergelijkbaar met het groeipercentage over 2014 (45 procent). In zowel 2013 als 2012 werd een groei van 48 procent genoteerd.
Naar een miljard euro
Zwart weet zeker dat Coolblue in 2018 een miljard euro omzet zal draaien. ‘Daar durf ik wel een fles Champagne op te zetten. Sterker: dat heb ik ook al wel gedaan. We halen dat miljard – op zich is het natuurlijk ook maar een bedrag – als we de komende drie jaar minimaal met 26 procent groeien. Ik kan me niet herinneren dat we ooit zo langzaam zijn gegroeid.’ Hij zei verder desgevraagd dat Coolblue vanaf dag één winstgevend is geweest.
Als Coolblue de huidige groei van 44 procent overigens zou handhaven, boekt het bedrijf in 2017 al een miljard euro omzet, en ruim anderhalf miljard in 2018.
Lees ook: 13 keer Pieter Zwart over Coolblue (16 september 2015)
Wat een prestatie. Goed om te zien dat een klantgericht bedrijf het zo goed doet. Coolblue is een voorbeeld voor veel andere (online) ondernemers.