Roland Kahn, de oprichter van CoolCat, erkent ruiterlijk dat hij de opkomst van online winkelen heeft onderschat. ‘In mijn leven ben ik vaak gevallen, maar ik ben nog vaker opgestaan.’
Dat zei de bekende ondernemer vanochtend op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. ‘Leuk te mogen praten voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor de destructie van de winkelstraat’, trapte hij zijn keynote presentatie af met een kwinkslag.
Pieter Zwart
Roland Kahn stond lange tijd te boek als iemand die de waarde van het online kanaal niet zag: ‘Ik was er altijd van overtuigd dat je kleding moet zien, voelen en aantrekken. Ik was hier eerder ook eens, in 2012, we waren toen zeer winstgevend. Pieter Zwart van Coolblue stond hier toen ook. Ik had eens naar die cijfers gekeken en dacht: dat wordt helemaal niks. Voor een succesvol bedrijf moet je toch veel winst maken? Jongen, jongen, wat heb ik ernaast gezeten.'
Ik zat er echt gigantisch naast.
Vallen en opstaan
Door een combinatie van factoren, waaronder volgens Kahn ook afnemend ondernemerschap door de vele tussenlagen in zijn groot geworden bedrijf en zijn eigen ziekte, ging zijn geesteskind failliet. ‘Een dramaatje’, zei hij vanochtend, maar geen reden om de handdoek in de ring te gooien. ‘In mijn leven ben ik vaak gevallen, maar ik ben nog vaker opgestaan’, aldus Kahn.
Nieuw leven voor CoolCat en V&D
Hij kreeg de gelegenheid CoolCat terug te kopen, nu is dat een pure online speler gericht op kinderen. ‘We hebben een fantastische start gehad, met name op wehkamp, maar ook met onze eigen webshop’, aldus Kahn.
Ook in het wedergeboren V&D, waarvan hij met een groep andere ondernemers de merkrechten opkocht, zit toekomt volgens Kahn: ‘We verwachten de omzet dit jaar te kunnen verdubbelen en daarna ieder jaar weer. Ook het aanbod zal dit jaar verdubbelen, verder zullen we iets gaan doen met het Prijzencircus. We zien met name potentie voor de oudere doelgroep, investeren daarom in gebruiksvriendelijkheid voor digibeten als ikzelf.’
Kahns aanvankelijke droom om weer fysieke V&D-warenhuizen te openen kwam niet uit, ‘helaas, of gelukkig misschien wel’, zei hij.
Geld verdienen met retail
Geld verdienen in de retail is, online of offline, een ‘moeilijk verhaal’ volgens Kahn. Hij benadrukte het belang van merkpositionering, maar dat sluit aanwezigheid op platforms als bol.com, wehkamp, Zalando en Amazon volgens hem niet uit. ‘Je kunt je merk zeer breed bij platforms neerleggen, je moet keer op keer wel kijken naar de kostenstructuur en de meerwaarde.’
Gevraagd naar de winstgevendheid van de webactiviteiten van Coolinvestments, waar ook America Today, Sapph en MS Mode toe behoren, antwoordde Kahn enigszins cryptisch: ‘Als we al onze online activiteiten optellen, zijn we winstgevend. Maar we investeren ook veel, onder andere in AI, data en dergelijke.’
Bricks & clicks
Kahn zegt te geloven in de combinatie van bricks & clicks: ‘De winkel wordt een showroom, om je merk uit te dragen. Je hoeft daar niet meer alle kleuren en maten op voorraad te hebben om daar te kunnen verkopen. Het liefst zie je natuurlijk wel dat mensen met een artikel de winkel uitlopen, in plaats van het naar hen toe te sturen.’ Die kans wordt met minder voorraad natuurlijk kleiner, bovendien zijn klanten aan het comfort gaan wennen om – ook vanuit de winkel – spullen thuisbezorgd te krijgen. Volgens Kahn is dat onomkeerbaar. ‘Maar we moeten onszelf wel afvragen of we niet een beetje zijn doorgeschoten in alles voor niks te doen. Hoe houdbaar is het om ieder jurkje gratis in een pakje aan onze klanten ter beschikking te stellen? Hoe milieubewust zijn we bezig met zijn allen? We moeten op zoek naar de combinatie, een houdbaar model met tevreden klanten en winstgevendheid.’
Verliesgolf
Afgezien misschien van het discount-segment kunnen retailketens volgens Kahn niet meer zonder digitalistering. Volgens de ervaringsdeskundige is dat besef wel ingedaald en zijn de grootste klappen in de winkelstraat nu gevallen. ‘Daar heeft een sanering plaatsgevonden. De verliesgolf gaat nu vooral in de webwinkels plaatsvinden.’
Dat winkels zonder webshop geen toekomst hebben, weet ik al tien jaar. En dat fysieke winkels steeds meer een showroom worden met belevingsfunctie voor de klant ook! Helaas kost ook de webshop geld! Maar De Nieuwe Winkelier kan op deze manier op de helft van zijn huidige winkeloppervlak verder en bespaart daarmee heel veel kosten op huur, energie, voorraad én personeel! Maar dat is voor velen, Kahn is geen uitzondering, nog een brug te ver! Intussen blijven winkels en winkelketens failliet gaan, maar gelukkig wel met de oude, pre-internet, formule!
Kahn heeft vorig jaar pas het licht van online gezien en stort zich nu al volop in AI, really?