Twinkle | Digital Commerce

Concurreren op service in fashion

2017-11-08
180101

De opmars van pure players in mode heeft zijn hoogtepunt bereikt, meent onder ander retaildeskundige Paul Moers. ‘De slapende dinosaurussen zijn wakker geworden’, zegt hij. De toekomst is aan omnichannel.
 

Tekst: Rob Hartgers | Beeld: Twinkle/BBP Media

  
Wie de economiepagina’s van de kranten de afgelopen jaren heeft bijgehouden, weet dat de Nederlandse modebranche het moeilijk heeft. Volgens een schatting van ING verloren kleding- en schoenenwinkels tussen 2007 en 2014 een kleine 1,8 miljard euro aan omzet. Doordat de dalende omzetten niet tijdig werden gecompenseerd door kostenbesparingen, daalden de winstmarges harder dan de omzet: van 5,5 procent in 2010 tot 1,6 procent in 2013, volgens cijfers van het CBS.

Dit jaar waren er spraakmakende faillissementen van onder meer Miss Etam, Ardenberg bv (verschillende schoenenwinkels), Schoenenreus, House of Shoes, Thom Broekman en Taft. In een aantal gevallen volgde een snelle doorstart, meestal met fors minder fysieke filialen. Waarschijnlijk zet deze negatieve trend de komende tijd door. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet van kledingwinkels opnieuw met 1,2 procent, schoenenwinkels leverden zelfs 6,2 procent in (opnieuw volgens ING), dit alles terwijl de consumentenbestedingen juist toenemen.

Kleiner middensegment
Terwijl de fysieke winkels het moeilijk hebben, presteren de webshops goed. Wel lijkt, net als in de winkelstraat, ook online het middensegment steeds kleiner te worden. Aan de ‘onderkant’ van de markt zijn Zalando en Wehkamp dankzij hun scherpe prijzen oppermachtig. Communities en flash sale-aanbieders als Vente-Exclusive en 42hrsclub (onlangs opgegaan in Shopvip.com) doen het goed, al lijkt de sterke groei in dat segment een beetje afgevlakt. Zara is ook online in opkomst en sinds kort is de Duitse online discounter Lesara actief in Nederland. Dit webwarenhuis verkoopt voor bodemprijzen merkloze kleding die het zelf laat produceren in Azië.

Aan de andere kant van het spectrum komen er steeds meer webshops die niet concurreren op prijs, maar op service. Een goed voorbeeld zijn webshops als The Cloakroom en Outfittery, die een personal shopping service bieden voor mannen. Consumenten krijgen een eigen ‘stylist’ of ‘shopper’ toegewezen die op basis van de voorkeuren van de klant en doos samenstellen met meerdere producten.

Combinatie bricks en clicks
Toch zit de echte groei in de fashion de komende tijd niet bij de pure players, maar bij retailers die bricks en clicks slim weten te combineren. Dat zeggen zowel retaildeskundige Paul Moers als Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail. Volgens Moers markeert 2015 een ommekeer, omdat dit jaar de multichannelomzet in de modebranche voor het eerst groter is dan de webwinkelomzet. ‘De slapende dinosaurussen zijn wakker geworden,’ zegt Moers, met een verwijzing naar de cross-channel strategie van de Bijenkorf en V&D.

Belt denkt dat de opmars van de pure players in de fashion zijn hoogtepunt heeft bereikt: ‘Ik denk niet dat er spelers bijkomen die net zo krachtig zijn als Zalando of Wehkamp. De groei zit in omnichannel.’ Belt geeft als voorbeeld de Gelderse herenmodezaak Only for Men, volgens hem ‘een gangmaker in het midden- tot hogere segment’. Only for Men combineert een webshop met dertien fysieke winkels waarin ze mannen een experience bieden, bijvoorbeeld met goede koffie een ouderwetse barbier.

Volgens Belt gaan we de komende tijd ook meer samenwerking zien in de keten tussen leveranciers en retailers. Bedrijven als Stockbase en Goods-on-Tap bieden software of databanken waarmee retailers inzicht hebben in hun complete eigen voorraad, maar ook in die van de leveranciers. Daarnaast signaleert Belt steeds vaker fysieke pop-up shops van pure players en voorziet hij een goede toekomst voor platformsites als Localsunited.nl en Miinto.nl, die kleine zelfstandigen de mogelijkheid geven om online te verkopen.

Nieuw type ondernemer
De crisis in de kledingbranche heeft veel slachtoffers geëist, maar ook winnaars. Volgens Belt is er ander type ondernemer opgestaan in de mode: ‘Een generatie die meer toegevoegde waarde ziet in concepten en in beleving. Het zijn ondernemers die geloven in online, maar die ook ziel en zaligheid willen steken in stenen winkels.’
 
Dit is het derde van vijf trendartikelen voor de presentatie van de nieuwe Twinkle100, op donderdag 24 september. Ze verschijnen iedere woensdag en vrijdag op de deze site.

De eerste twee artikelen vindt u hier: