Voor het eerst heeft Amazon cijfers gedeeld over de verkopen op zijn Europese marktplaatsen. De externe verkopers verzonden vorig jaar samen voor 2,8 miljard euro aan producten naar andere landen van de EU. Amazon is daarmee een aanjager van cross-border e-commerce, wil het maar zeggen.
Amazon noemt alleen de verkopen die third party sellers danken aan webshoppers in andere lidstaten. Het totale handelsvolume op zijn Europese Marketplaces ligt ‘miljarden euro’s’ hoger, omdat verkopen aan binnenlandse shoppers buiten beschouwing zijn gelaten, net als verkopen buiten de EU.
Katalysator
Omdat Amazon nooit eerder zulke cijfers vrijgaf, is niet te zeggen in welke mate het belang van het Amerikaanse bedrijf als katalysator van de Europese cross-border e-commerce is gegroeid. Amazon claimt Europa altijd als een single market te hebben benaderd. Zijn vijf Europese marktplaatsen zijn in evenzoveel talen beschikbaar via een enkel verkoopaccount.
Fulfillment by Amazon
Producten van externe verkopers, waaronder ook Nederlandse, worden verzonden vanuit de magazijnen van die derde partijen óf vanuit die van Amazon (Fulfillment by Amazon). Het bedrijf beschikt momenteel over 28 fulfilmentcentra in 7 Europese landen. Marktplaatsverkopers kunnen hun producten in bulk verzenden naar zo’n centrum in – bij voorkeur – hun ‘thuismarkt’, van waaruit Amazon producten naar de rest van Europa verzendt.
Amazon leunt op thuismarkt
Uit vorige week gepresenteerde cijfers over het eerste kwartaal bleek dat Amazon’s omzet buiten Noord-Amerika is gedaald. Dat is vooral het gevolg van gewijzigde wisselkoersen. Ook als die buiten beschouwing worden gelaten, presteert Amazon op zijn thuismarkt echter aanmerkelijk beter dan daarbuiten.
Lees ook: Partners verkochten twee keer zoveel producten op Amazon (7 januari 2015)
Jammer dat nog maar zo weinig Nederlandse bedrijven verkopen via Amazon. Uit eigen ervaring weet ik dat je zonder investeringen en taalbarrieres super succesvol kunt zijn in het buitenland.