Twinkle | Digital Commerce

Aantal retouren verminderen: 4 voorbeelden

2017-11-11
180101
  • 2:02

Veel online fashion retailers kampen met een retourenprobleem. Hoe meer consumenten hun order terugsturen, hoe meer geld het de webwinkelier kost. Hoe kunt u het aantal retouren voor uw webshop terugdringen? In dit artikel een aantal inspirerende voorbeelden.

Asos
Asos loopt in veel opzichten voor op andere moderetailers. Zo ook in virtueel passen. De pure player introduceerde vorig jaar het virtuele pashokje Virtusize op zijn site. Virtusize biedt klanten de mogelijkheid om een kledingstuk uit de webshop van Asos te vergelijken met eenzelfde soort artikel dat zij al in hun eigen kast hebben hangen.

De kledingstukken worden in de tool over elkaar gelegd zodat de consument precies kan zien op welke gebieden het product uit de webshop afwijkt van het ‘oude ‘product. De paskamer biedt consumenten meer vertrouwen in het koopproces, schrijft Christopher Ratcliff van Econsultancy. Asos verminderde het aantal retouren sinds de introductie van Virtusize tot bijna 50 procent.

Running Warehouse
De Amerikaanse retailer Running Warehouse zag het aantal retouren met 23 procent dalen door zijn nieuwe app met pasfunctionaliteit. Shoefitr, zoals de tool heet, bevat een intern schoenmeetsysteem waarmee de consument de schoen die hij op dat moment aan heeft kan vergelijken met een nieuwe. Van de nieuwe schoen wordt op basis van de ingevoerde gegevens een 3D-afbeelding gemaakt die toont op welke plekken de schoen verschilt van de ‘oude’. Shoefitr geeft vervolgens aan welke maat het beste zal passen.

House of Fraser
House of Fraser hanteert een minder geavanceerd pasprogramma op zijn website. De consument dient enkel basisgegevens als leeftijd, gewicht en lengte in te vullen om de juiste maat te vinden. Daarnaast wordt bijvoorbeeld bij de koop van een t-shirt gevraagd welk merk het favoriete shirt van de klant is en welke maat hij daarvan in huis heeft.

Sojeans
Bij Sojeans kunnen consumenten de 'perfecte jeans' vinden. Omdat dit in de fysieke wereld al moeilijk genoeg is, heeft Sojeans ‘Soselect’ ontwikkeld. Dit programma bestaat uit een aantal stappen waarin de klant zijn maten en wensen voor een type spijkerbroek kan doorgeven. Ook is het mogelijk om het type schoen aan te geven dat hij meestal boven jeans draagt.

Ratcliff geeft als kritische noot bij deze tool dat de klant vaak een duurdere spijkerbroek als ‘beste optie’ te zien krijgt. Dit kan boven het budget van de consument zijn. Een goedkopere jeans past meestal minder bij zijn wensen of pasvorm, wat het gebruik van Soselect op dat moment wat overbodig maakt, zegt Ratcliff.

Bron: Econsultancy.