Twinkle | Digital Commerce

Asos: virtuele paskamer vergelijkt oude en nieuwe kleding

2017-05-27
180101
  • 1:52

Asos reduceert het aantal retouren met een nieuwe virtuele paskamer-tool die oude met nieuwe kleding vergelijkt. Virtusize is de afgelopen maanden door de Britse retailer getest op tweeduizend van zijn artikelen en wordt nu verder uitgerold in de webshop.

Virtusize (video) biedt klanten de mogelijkheid om een kledingstuk uit de webshop van Asos te vergelijken met eenzelfde soort artikel dat zij al in hun eigen kast hebben hangen, zo meldt Econsultancy.com. De kledingstukken worden in de tool over elkaar gelegd zodat de consument precies kan zien op welke gebieden het product uit de webshop afwijkt van het ‘oude ‘product. Virtusize verschilt hiermee van andere virtuele paskamers, waar de maten van het lichaam worden vergeleken met de maten een nieuw product.

Twee opties
Voor het opmeten van bijvoorbeeld een nieuw t-shirt in de webshop kan de klant kiezen uit twee opties. Ten eerste kan een t-shirt van hetzelfde merk uit een eerdere bestelling worden gebruikt voor het vergelijken. Een ‘oud’ t-shirt van Asos kan dan uit de webshop worden opgeslagen in de virtuele kast van de consument in Virtusize.

Als de klant geen eerdere bestellingen heeft gedaan bij Asos kan hij een t-shirt uit de fysieke kast pakken, opmeten en die gegevens doorgeven in de tool. Virtusize maakt op basis van de data een virtueel t-shirt dat over het nieuwe product wordt gelegd ter vergelijking.

30 procent minder retouren
De maatgegevens die in Virtusize zijn bewaard kunnen worden gebruikt in alle webshops die klant zijn van het bedrijf. Dit zijn volgens Econsultancy.com momenteel 23 online retailers in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië. Met Asos voegt het bedrijf een grote naam toe aan zijn lijst met klanten. Asos geeft aan zo’n 30 procent minder retouren te ontvangen sinds zij Virtusize gebruiken.

Virtuele paskamers
Het afgelopen jaar zijn diverse soorten virtuele paskamers de revue gepasseerd. Een van de meest recente is Metail van Zalando. Metail vraagt klanten een recente foto van zichzelf te uploaden, waarna de tool aangeeft welke maat van een kledingstuk hij het beste kan passen. Ook geeft Metail aan hoe de kleding valt bij de borst, heupen en taille.

Twinkle besteedde in het tweede papieren nummer van dit jaar al uitgebreid aandacht aan de (on)mogelijkheden van virtuele paskamers.