Twinkle | Digital Commerce

Fashiolista stopt gps-functie en beeldherkenning in app

2017-11-09
187186
  • 1:36

Fashiolista sleutelt aan zijn mobiele applicatie. De circa 1,7 miljoen gebruikers van het Nederlandse modenetwerk kunnen binnenkort relevante informatie opvragen over de winkel waar ze zijn; de app wijst shoppers op aanwezige items die matchen met hun persoonlijke voorkeuren.
 
Fashiolista-oprichter Joost Nauta vertelde gisteren op eDay dat de gps-functionaliteit rond komende jaarwisseling kan worden geïntrigeerd in de bestaande Fashiolista-app (iOS, Android). ‘We zijn er nu hard mee bezig’, zei hij na zijn presentatie tegen Twinkle over de timing, ‘maar bij dit soort dingen is het riskant een precieze datum te noemen’.

Gps-herkenning
Nauta spiegelde zijn gehoor gisteren voor welke mogelijkheden shoppers straks krijgen: ‘We geloven bij Fashiolista heel erg in mobiel, als bindmiddel tussen verschillende kanalen. Met de gps-herkenning kunnen gebruikers straks op de roltrap bij H&M zien welke producten daar hangen die op hun wish list staan. De app biedt dus inspiratie op locatie, wijst je op looks die je kunt samenstellen, maar bijvoorbeeld ook op favoriete items van bloggers.’

Beeldherkenning
Er komen nog meer mobiele mogelijkheden aan, aldus Nauta. Fashiolista wil beeldherkenning gaan toevoegen aan de app, meest waarschijnlijk in de loop van volgend jaar. Nauta: ‘Als je een tas ziet die je mooi vindt kun je een foto maken. Je krijgt dan direct te zien wat die kost, maar ook wat soortgelijke modellen bij andere retailers kosten. Ook krijg je tips voor bijpassende items. ’

Nauta erkende dat de adoptie van de nieuwe mobiele mogelijkheden afhangt van de samenwerking met retailers, die data moeten aanleveren om mixen en matchen mogelijk te maken.

Doorverwijzingen
Fashiolista, uitvinden van de ‘love-button’, heeft gebruikers in bijna alle landen van de wereld. Leden kunnen artikelen uit webwinkels aan hun profiel toevoegen. Het bedrijf haalt het gros van zijn inkomsten uit doorverwijzingen naar webshops en het verdient daarnaast aan banners en promotieacties. Begin vorig jaar sloot Fashiolista een exclusieve samenwerking met Facebook.