Fashiolista, een modeplatform dat draaide op affiliates en bezig was met een comeback, stopt. De website trok in zijn hoogtijdagen in 2012 zo’n twee miljoen shoppers per maand en was begin dit jaar overgenomen door investeringsfonds VentureBuilders.
Onderneemster Martine de Ridder stond de afgelopen tijd aan het roer van Fashiolista, dat nog slechts enkele tienduizenden leden had. Zij wilde stoppen met de affiliates en de in het slop geraakte website nieuw leven inblazen door directer contact met consumenten te hebben. Een nieuw businessmodel was nog in de maak.
Verschil van inzicht
Een halfjaar na de overname gaat de deur nu op slot. ‘Ik stop ermee. Dat heeft verschillende redenen. Een hele belangrijke is dat er een verschil van inzicht is tussen mij en andere investeerders’, aldus De Ridder in een vlog. ‘Het zat ‘m in de lange- versus kortetermijnvisie.’
Exclusief met Facebook
Fashiolista was in 2012 een populair platform dat als ambitie had om ‘bij de top-3 van fashionsites in de wereld te horen’, aldus oprichter Joost Nauta destijds. Daartoe sloot het onder andere als één van de eerste modepartijen een exclusieve shopping samenwerking met Facebook. Na 2012 daalde het bezoekersaantal snel, waarna De Ridder het stokje overnam: ‘De huidige markt voor affiliate deals is lang niet zo aantrekkelijk als het ooit geweest is’, zei zij tegen MarketingFacts.
Jammer. Een concurrerende markt en voor wat fashion betreft wellicht ook al enige verzadiging binnen de branche zal ook enige invloed hebben gehad. Kijk maar naar de interieurbranche, daar valt nog veel te halen. Veel nieuwkomers zoals https://www.biano.nl/ bijvoorbeeld zien we sneller groeien in korte tijd dan in de mode.