Twinkle | Digital Commerce

Fashiolista sluit exclusieve deal met Facebook

2017-05-27
284137
  • 1:30

Fashiolista heeft een samenwerking gesloten met Facebook. Het moet dé mode app worden voor de Facebook Timeline. ‘We willen over een paar jaar bij de top 3 van fashionsites in de wereld horen’, aldus Fashiolista-oprichter Joost Nauta tegen Sprout.

Fashiolista, door ondernemersblad Sprout uitgeroepen tot de beste startup van 2011, telt op dit moment ongeveer zeshonderdduizend leden uit een kleine tweehonderd landen. Leden kunnen via de site, ook wel eens de ‘Hyves voor webshoppers’ genoemd, artikelen uit webwinkels aan hun profiel toevoegen. Fashiolista haalt ongeveer driekwart van zijn inkomsten uit doorverwijzingen naar webshops en het verdient daarnaast aan banners en promotieacties.

Nieuwe gebruikers
Met de Fashiolista Timeline App schaart de start-up zich in een illuster rijtje van Facebook-partners als muziekdienst Spotify, lokatiedienst Foursquare en online prikbord Pinterest. Door de koppeling met Facebook komen de acties van Fashiolista-leden onder de aandacht van vrienden die de modesite nog niet kennen. Daardoor kan het aantal gebruikers snel groeien. Tegen Sprout zegt Nauta, die eerder onder andere betrokken was bij de sociale vergelijker YouTellMe: ‘De resultaten zijn extreem pril, maar het aantal gebruikers stijgt momenteel dagelijks tussen de 5 à 10 procent.’

UnitedStyles
Met groeigeld van Atomico en de Nederlandse investeerders Marc Schröder en Michiel Muller stelde Fashiolista al vertegenwoordigers aan in Rio de Janeiro, Instanbul en New York. De site wordt dit jaar vertaald voor de Aziatische markt, ‘een hele grote groeimarkt’ volgens Nauta. Hij sloot onlangs ook een samenwerking met UnitedStyles, de 'design your own fashion' site van Marc van der Chijs. (zie ook de rubriek Life in Twinkle 1-2012).

Investeringsronde
Inmiddels loopt een nieuwe investeringsronde voor Fashiolista. Nauta zegt een shortlist met namen van tien bedrijven te hebben. Daar gaat hij binnenkort mee om de tafel.