Twinkle | Digital Commerce

Praxis lanceert nieuwe site met afhaaloptie

2017-05-27
180101

Praxis heeft een nieuwe website gelanceerd, die inzicht biedt in de voorraden van alle 139 vestigingen. Klussers kunnen artikelen ook laten klaarleggen in 8 Amsterdamse Praxis-winkels. ‘Klik & Haal Af’ wordt de komende maanden in heel Nederland uitgerold.
  
Om misgrijpen te voorkomen kunnen klussers voortaan online kijken of artikelen bij een Praxis-winkel in de buurt op voorraad liggen. Door de koppeling van productinformatie aan het ERP-systeem (van SAP) wordt de aanwezigheid van in beginsel ruim achtduizend verschillende artikelen inzichtelijk gemaakt. Het gaat om het gros van het standaard assortiment dat niet op maat hoeft te worden gemaakt. Dus wel boormachines, laminaat en verfrollers, geen seizoensproducten, gezaagd hout en mengverf.

Klik & Haal Af
In de regio Amsterdam voegt Praxis de mogelijkheid toe om de voorradige producten te bestellen en klaar te laten leggen om eventueel dezelfde dag nog op te pikken. ‘Klik & Haal af’, noemt Praxis deze optie tot click & collect. ‘De vraag die mensen in een bouwmarkt het meest stellen is waar ze producten kunnen vinden’, legt director multichannel Roy van Keulen uit. ‘Dat ondervangen we op deze manier. Als je zaterdag flink wilt klussen kun je vrijdag tot acht uur ’s avonds alles wat je nodig denkt te hebben online selecteren en klaar laten leggen. Zo kun je fors tijd besparen en snel aan de slag.’

Betalen in de winkel
Wie online klikt om de volgende dag af te halen krijgt een ontvangstbevestiging toegestuurd, waarmee hij de volgende dag naar de servicebalie van de winkel kan. Daar betaalt de klusser voor het materiaal dat door het winkelpersoneel voor hem uit de schappen is gehaald. ‘We zullen ook een online betaalmogelijkheid toevoegen’, zegt Van Keulen, ‘maar de reserveeroptie zal daarnaast blijven bestaan. Mensen willen in bepaalde gevallen toch zien wat ze besteld hebben voor ze betalen.’




Bezorgen
Praxis is onderdeel van de Maxeda DYI Group, net als Formido. Die bouwketen lanceerde in december een webwinkel met click & collect én een bezorgoptie. Ook Praxis wil artikelen op termijn gaan bezorgen, zegt Van Keulen: ‘Maar belangrijker is nu dat we offline, online en mobiel goede  eenduidige informatie bieden. Praxis.nl trekt al een kleine anderhalf miljoen bezoekers per maand en wat die mensen zoeken is toch vooral product- en voorraadinfo. Dat is precies waar we nu in investeren.’

Hybris, Mirabeau, Unic, Fredhopper
De nieuwe site van Praxis werd gebouwd op software van Hybris en live gebracht door oud-medewerkers van Unic Benelux, dat eind vorig jaar failliet ging. Ook de nog wel bestaande Unic Group in Zwitserland droeg een steen bij. Voor het onderhoud en de doorontwikkeling van de site ging Praxis in zee met het Amsterdamse bureau Mirabeau. Fredhopper levert de software voor online shelf management op Praxis.nl. Van Keulen over de investeringen: ‘Het online omzetaandeel in onze branche bedraagt nu nog maar een paar procent, wij denken dat het 15 tot 20 procent zal bedragen in 2020.’

Kowin
Praxis hield met Shop.praxis.nl al een webwinkel in de lucht, die werd gerund door PostNL-dochter Kowin. De shop, die draaide op basis van dropshipping, is met de komst van de nieuwe site gesloten. ‘We hebben goed samengewerkt en we gaan kijken welke rol Kowin nog kan spelen in onze plannen’, aldus Van Keulen. Praxis-concurrenten Gamma en Karwei, beide onderdeel van Intergamma, verkopen nog niet online. Hornbach wil dit jaar beginnen met webverkoop in ons land.