Twinkle | Digital Commerce

Fredhopper ingelijfd door Britse concurrent

2017-05-28
549309
  • [nieuws]
  • 1:03

Het in Amsterdam gevestigde Fredhopper wordt overgenomen door het Britse Attraqt. Daarmee ontstaat volgens betrokken partijen ‘hét internationale bedrijf voor visuele merchandising in de internationale e-commercebranche’.

Fredhopper was al niet meer in Nederlandse handen; Frederik Nieuwenhuis en Joris Beckers, beiden thans verbonden aan Picnic, verkochten hun bedrijf zeven jaar geleden aan het Britse SDL. Voor 25 miljoen pond verkoopt dat softwarebedrijf Fredhopper nu aan Attraqt, mits de aandeelhouders akkoord gaan.

Klantenbestand
Fredhopper levert software voor onsite search, navigatie en merchandising aan zo’n honderddertig grote online retailers als Asos, de Bijenkorf en Otto. Op de klantenlijst van Attraqt, dat vanuit Chicago ook de Amerikaanse markt bewerkt, staan ongeveer evenveel namen, waaronder Boohoo.com, Superdry en Timberland. Op korte termijn zullen beide ondernemingen ‘relatief onafhankelijk van elkaar opereren voor een zo vloeiend en constructief mogelijke integratie’.

Geïntegreerd platform
De betrokken bedrijven claimen de enige twee aanbieders te zijn van een geïntegreerd platform voor zoekfunctionaliteit, visuele merchandising en personalisatie. Uit de persverklaring: ‘Elk van beide ondernemingen heeft een platform met unieke pluspunten. Fredhopper heeft uitgebreide ervaring met technologie voor zoekopdrachten en geavanceerde personalisatiefunctionaliteit en heeft een cloudplatform voor wereldwijde implementaties ontwikkeld. Atraqt ontwikkelt intuïtieve services voor beheer, A/B-tests en rapportage.’