Twinkle | Digital Commerce

Yizz helpt juweliers op streek met e-commerce

2017-11-08
180101

Hij wist vooraf precies uit welke drie onderdelen het bedrijf zou moeten bestaan. Maar een 1,2,3’tje werd het niet. Het kostte uiteindelijk zo’n vijf jaar voorbereiding voordat Maurice Reijersen zijn e-commerce platform voor juweliers kon lanceren.

Tekst: Jaap van Sandijk

Na zijn hbo-opleiding commerciële economie wilde Maurice Reijersen een e-commerce onderneming opstarten. Toen hij de kans kreeg een webwinkel te bouwen voor een lokale kledingwinkel, greep hij die dan ook meteen. Uit de mislukking van dat korte avontuur trok hij zijn lessen. ‘Er gingen veel dingen mis’, blikt hij terug. ‘Zo werd bijvoorbeeld totaal niet naar voorraad omgekeken en greep de online klant mis.’ Die ervaring wist Reijersen positief in te zetten. ‘Ik dacht: wat wil een retailer - die het al zo druk heeft met zijn fysieke winkel - nou écht? Dat is een webwinkel zonder onderhoud.’ Na een lange zoektocht langs grote (en voor hem te dure) ontwikkelaars belandde Reijersen uiteindelijk bij zijn eigen buurman en ERP-specialist Erik Seinen. Er werden investeerders en een ontwikkelingspartner - ISM eCompany - gevonden waarna de ontwikkeling van het platform kon beginnen.



Dat de doelgroep zou bestaan uit juweliers en hun leveranciers had Reijersen vooraf al onderzocht. ‘In deze branche zijn weliswaar veel winkeliers actief, maar die werken nauwelijks samen. Op eigen kracht komen ze niet aan een eigen webwinkel toe.’ Tot vreugde van Reijersen bleek een flink aantal leveranciers in de branche voorraadhoudend te zijn. ‘Zulke korte lijnen zijn belangrijk als je zo’n plan wil verwezenlijken.’ Inmiddels telt het samenwerkingsverband Yizz 320 aangesloten juweliers en zo’n vijftien leveranciers van tientallen topmerken als Seiko, Tommy Hilfiger, Guess en Hugo Boss.

Grip op online markt
Aangesloten juweliers betalen een vaste maandfee en hebben verder weinig omkijken naar de webshop. Het ingenieuze systeem zorgt dat bestellingen via de webshops naar de leveranciers gaan en van daaruit direct bij de klant terechtkomen. Juwelier Matthieu Luitjens uit Lelystad is een van de allereerste participanten in Yizz. ‘Je moet met je tijd mee’, verklaart hij zijn deelname. ‘We creëren zo een extra verkoopkanaal. Online kunnen we een groter assortiment aanbieden dan in de winkel. Bovendien is dit een toegankelijke manier om een eigen webwinkel te runnen. Je hoeft er niet intensief mee bezig te zijn.’

Naast de juweliers zijn ook de leveranciers belangrijke deelnemers binnen Yizz. ‘Met deelname aan dit platform krijgen we grip op de online markt’, zegt Gerhard Heijink , marketingmanager bij Beach Time International , dat merken als Tommy Hilfiger en Lacoste verkoopt. ‘We kunnen ons op één centrale partner richten in plaats van op honderden verschillende webwinkeltjes. Het bewaken van merkimago’s is in onze branche heel belangrijk en zou anders ondoenlijk zijn geweest.’ Het is voor een belangrijk deel ook uit loyaliteit dat leveranciers deelnemen, legt hij uit. ‘De onafhankelijke juweliers hebben ons groot gemaakt. Natuurlijk help je dan mee als ze hun stootkracht kunnen versterken door deze online activiteiten.’

Drietrapsraket
Die stootkracht neemt overigens toe omdat Reijersen vooraf een soort drietrapsraket voor ogen had. Na de bouw van het netwerk voor juweliers startte hij met de opzet van brandstores op de sites van leveranciers. ‘De consument zoekt op productnaam’, motiveert hij die keuze. ‘En om de deelnemende juweliers hiervan mee te laten profiteren, kiest de consument bij bestelling zijn favoriete juwelier uit als servicepunt. Die juwelier krijgt hiervoor een mooie vergoeding.’ Het derde en het laatste onderdeel van de drietrapsraket wordt nog voor de feestdagen gelanceerd: Yixx.nl. ‘Dat wordt een uitgebreide webwinkel waar alle aangesloten leveranciers gezamenlijk hun producten verkopen zonder daarmee in conflict te komen met hun huidige distributiekanaal.’ Hiermee is het concept nog steeds niet uitontwikkeld. ‘Er kan nog meer bij’, aldus Reijersen. ‘Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk outletkanaal.’

Workshops
Terugblikkend op de eerste jaren noemt de ondernemer doorzettingsvermogen de grootste uitdaging. ‘Vooral op het gebied van techniek, maar ook bij het “zieltjes winnen”. Uiteindelijk hebben we in anderhalf jaar tijd alle drie de brancheverenigingen, de grootste leveranciers en vele juweliers kunnen overtuigen.’ Ondertussen staan nieuwe uitdagingen voor de deur. Uit een recente momentopname blijkt namelijk dat de online verkoop nog achterblijft. ‘Misschien was de focus op de techniek aanvankelijk té groot’, geeft Reijersen een belangrijk leermoment aan. De blik gaat daarom nadrukkelijker richting commercie. Want een webwinkel hebben is één, deze succesvol inzetten is twee. Juwelier Luitjens heeft inmiddels een redelijk succesvolle social media-campagne achter de rug. Zo moeten alle juweliers nu de commerciële ommezwaai maken. Een kwestie van anders denken, meent Reijersen. ‘Daarbij gaat het vaak om kleine dingen die je als winkelier snel vergeet. Zet bijvoorbeeld op al je uitingen: “Voor onze volledige collectie, zie onze webshop”.’

Yizz schiet zijn deelnemers nu te hulp om de verkoop te stimuleren. Reijersen: ‘Binnenkort gaan we met praktische workshops starten om deelnemers te leren hoe ze een succesvol webwinkelier kunnen worden. Daarnaast bezoeken we veel klanten om ze op weg te helpen met op maat gemaakte internetmarketingstrategieën.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2012.