Bol.com probeert kerstkopers in de buitenlucht aan zich te binden. Smartphone-bezitters kunnen met 5 euro korting op geselecteerde producten mobiel shoppen, door qr-codes te scannen van reclameposters op onder andere stations.
Bart Smit had vorig jaar een Nederlandse primeur met een soortgelijke vorm van transactionele stationsreclame. Het bleek in de aanloop naar Sinterklaas echter geen sinecure om Barbies of Fisher Price te bestellen op het perron; gebruikers kwamen terecht op een niet voor mobiel geoptimaliseerde site.
Korting
Dat Bol.com wel transacties najaagt blijkt uit de korting die smartphone-bezitters automatisch krijgen aangeboden na het scannen van een product. Emerce schreef vanmiddag over de tijdelijke qr-shops van Bol.com en Douglas rond het openbaar vervoer.
Hieronder vindt u een afbeelding die is te vinden op de Facebook-pagina van Bol.com:
Mobiele site
Bol.com heeft zijn mobiele site in september vernieuwd. De productinformatie werd uitgebreid, de zoekfunctionaliteit verbeterd en tweedehands artikelen en e-books werden toegevoegd. Behalve met acceptgiro kunnen mobiele shoppers sinds die tijd ook afrekenen met iDeal en creditcard. De nummer 2 van de Twinkle100 liet destijds weten dat smartphones tekenen voor 8 procent van al het bezoek.
Lees ook:
- De qr-code als verkoopkanaal (Twinkle 7-2012)
Ik zat er inderdaad al naar te kijken in de 20 (!!) minuten dat ik moest wachten op een volgende trein. Ik vind het een goede actie al zeg ik het zelf, als je op zo'n makkelijke manier 5 euro kan besparen, dan doe je dat toch snel. Toch heb ik het idee dat QR - codes niet veel worden gebruikt. Of heb ik dat mis?
Gina, je hebt gelijk. Kijk maar http://picturesofpeoplescanningqrcodes.tumblr.com/