Twinkle | Digital Commerce

PostNL maakt afhaalpunten van sorteercentra

2017-05-27
180101
  • 1:40

PostNL overweegt driehonderd postsorteercentra om te bouwen tot afhaalcentra voor online orders. Dat zei topman Harry Koorstra bij de presentatie van de jaarcijfers. Het postbedrijf besloot de plannen vervroegd te openbaren, door de overname van Bol.com door Ahold.

Woordvoerder Marc Potma bevestigt dat aan Twinkle. ‘We hebben nog enkele slides aan de presentatie van half tien toegevoegd, toen we rond achten hoorden van de overname. Het leek ons een goed moment om ermee naar buiten te komen.’

Postsorteercentra verliezen functie
PostNL maakte gister bekend brievenbuspost voortaan op centrale punten te sorteren. Postbezorgers halen de zakken vervolgens op bij een nieuw netwerk van enkele duizenden punten, bijvoorbeeld garageboxen. De sorteercentra verliezen daarmee hun huidige functie, maar de vatsgoedmarkt zit op slot: 'If you don't need to sell, don't sell', was Koorstra duidelijk.

Pilot
PostNL wil in de tweede helft van dit jaar een pilot starten met afhaalpunten op die plekken, aldus de topman in de presentatie van gister (webcast). Nu al kunnen consumenten pakjes afhalen als webwinkeliers PakjeGemak en/of MijnPakket ondersteunen. PostNL beschikt daartoe over ongeveer 2.400 zogenoemde retailpunten, waaronder de postkantoren en vestigingen van ketens als Bruna en Primera.

Ook grote en gekoelde producten
Volgens Potma wordt 80 tot 85 procent van de pakjes aan huis afgeleverd, maar wint afhalen aan populariteit. De nieuwe afhaalpunten die PostNL wil gaan bouwen bieden verschillende voordelen boven de retailpunten: ze kunnen ruimere openingstijden hanteren, grotere producten stallen of gekoelde waren in bewaring houden, valt op te maken uit de woorden van Koorstra, Potma en de presentatie van gister. Bovendien is er rond de sorteercentra, die meestal op goed bereikbare plaatsen zijn gevestigd, voldoende parkeergelegenheid, ook voor trucks.

Food, elektronica, meubels, tuincentra en kleding
PostNL peilde de interesse voor de dienstverlening reeds bij online retailers in food én non-food producten, aldus Koorstra. Uit onderstaande slide uit zijn presentatie blijkt dat PostNL de nieuwe afhaaloptie 'vooral geschikt' acht voor food, elektronica, meubels, tuincentra en kleding.