Twinkle | Digital Commerce

Unilever als zakelijke verkoper actief op bol.com

2019-06-17
1145698
  • 1:33

Unilever gebruikt bol.com als ‘direct’ verkoopplatform: de fabrikant test of merken die nog niet in Nederland te koop zijn potentie hebben.

Dat zei Steven Bos op het Digital Marketing Retail Event, gisteren door een handvol marktpartijen voor het eerst georganiseerd in Naarden.

Bos is binnen Unilever verantwoordelijk voor de e-commerce activiteiten bij Ahold Delhaize, waaronder dus die op Ah.nl, Etos.nl en bol.com. Hij vertelde dat de fabrikant ‘testen uitvoert met directe verkoop op bol.com’, waarmee normaal gesproken op wholesale-basis wordt gewerkt. ‘Zo kunnen we op een laagdrempelige manier kijken of merken uit het buitenland hier aanslaan. Bol.com stimuleert deze werkwijze ook: minder handling, minder hassle.’

Seventh Generation, één van de vele labels uit de Unilever-stal, is een voorbeeld. Op bol.com wordt het geïntroduceerd als ‘een nieuw merk in Nederland dat staat voor een Schoon Huis én een Schone Wereld.’

Direct to consumer

Bos gaf in een panel aan dat Unilever brood ziet in direct to consumer, al zit er met bol.com nog wel een schil tussen. Hij refereerde ook aan Stockon, het websupermarktinitiatief uit de koker van PostNL dat stopte en een nieuwe toekomst verkent. ‘Een betere versie van Stockon zou heel mooi zijn, abonnementsvormen kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Direct to consumer is zeker een model voor de toekomst, maar dat zal altijd maar een deel van onze business blijven.’

E-commerce bij Unilever

De pijlen van Unilever zijn steeds meer op e-commerce gericht. De levensmiddelenfabrikant heeft vorig jaar bijna de helft meer omzet geboekt uit digitale verkoop. Opgeteld (b2c, b2b en b2b2c) kwam de e-commerce omzet uit op 2,49 miljard euro. Ter vergelijking: dat is meer dan de jaaromzet van Twinkle100-aanvoerder bol.com, inclusief partnerverkopen.

Amazon en Taobao

De digitale inkomstengroei van Unilever komt voor een belangrijk deel van platforms als Amazon Business en Alibaba’s Taobao, maar ook van online boodschappenwinkels en directe eigen e-commerce activiteiten als de Dollar Shave Club.