Twinkle | Digital Commerce

Bol stuwt online verkoop Ahold Delhaize in eerste kwartaal

2025-05-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en bol, heeft de eerstekwartaalcijfers bekendgemaakt. Bol wordt daarin genoemd als aanjager van de online groei, al blijft het concern vaag over concrete resultaten.

In het kwartaalrapport spreekt Ahold Delhaize van double-digit growth bij zijn Nederlandse verkoopplatform. Die groei is vooral te danken aan kansen in social commerce en een groter aanbod in de categorieën Wonen en Huishoudelijke apparaten. Hoe hard de omzet van de Twinkle100-aanvoerder daadwerkelijk is gestegen – evenals andere resultaten – blijft onduidelijk.

Wel is duidelijk dat bol een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de online groei in het eerste kwartaal. Het online handelsvolume in Europa – inclusief partnerverkopen – steeg met 9,8 procent naar 2,049 miljard euro. Daarbij gaat het om de gezamenlijke online verkopen van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall, bol en hun partners.

De totale Europese omzet kwam uit op ruim 9,3 miljard euro, een stijging van 10,1 procent. Over de gehele linie groeide de omzet van Ahold Delhaize met 7,1 procent tot 23,2 miljard euro.

'Verhogen van de efficiëntie en winstgevendheid'

Onze investeringen in het uitbreiden van onze omnichannel-infrastructuur en het versterken van onze digitale loyaliteitsprogramma’s werpen in beide regio’s duidelijke vruchten af’, stelt ceo Frans Muller. ‘Wat heeft geleid tot een vierde kwartaal op rij met dubbele groeicijfers in online boodschappen. Om in te spelen op de winkelvoorkeuren van Amerikaanse klanten, hebben onze Amerikaanse merken hun same-day delivery-opties toegankelijker gemaakt, met extra click-and-collect-locaties, meer tijdslots en een samenwerking met DoorDash. In Europa blijven we ons ook richten op het verhogen van de efficiëntie en winstgevendheid van onze online activiteiten. Albert Heijn heeft het gebruik van slimme algoritmes verder uitgebreid en biedt nu een nieuwe bezorgbundel aan waarmee efficiëntere bezorgroutes mogelijk zijn en beter kan worden ingespeeld op stijgende vraag. Daarnaast blijft bol de verkoopgroei versterken door nieuwe kansen te benutten in social commerce.’

Ahold Delhaize bevestigt opnieuw de prognose voor het lopende boekjaar.