Twinkle | Digital Commerce

‘Ik kijk graag naar China. Daar zijn ze zóveel verder dan hier’

2020-09-18
1000562
  • [interview]
  • 2:55

De combinatie van zelf iets bedenken, ontwikkelen, live zetten, realtime resultaten zien en indien gewenst onmiddellijk agile bijsturen. Dat is de lol en tevens de rode draad in de carrière van Bas Komen. Bij zijn eerste werkgever Telitas betrof het sms-spelletjes voor tv, daarna werkte hij aan marketing en e-commercetransformaties bij KPN, TomTom, de Zweedse snoeponderneming Cloetta en Body & Fit. Onlangs stapte hij over naar Albert Heijn.

Inspiratie

‘Mijn grootste inspiratiebron is LinkedIn, daar volg ik een aantal hashtags die mij qua onderwerp interesseren. Daarnaast vind ik het heel leerzaam om te netwerken. Toen ik bij Cloetta werkte, ben ik gaan praten met vakgenoten bij onder meer Heineken, Unilever en P&G, die in dezelfde digitale ontwikkelingsfase zaten. Ook inspirerend zijn kleine congressen, ronde tafelbijeenkomsten, netwerkgroepen. Verder zijn er natuurlijk de nieuwsbrieven en magazines van vaktitels. Maar ik kijk ook graag naar China. Daar zijn ze zóveel verder dan hier. Dat merk je pas echt als je het er zelf ervaart. Ik was een aantal jaar geleden in Sjanghai, heb op Alibaba’s Tmall een eigen snoepwebshop gebouwd, heb samengewerkt met partners aldaar, dat was eigenlijk één grote inspiratietrip.’

Ontwikkelingen

‘Ik ben benieuwd naar waar we over tien jaar staan. E-commerce wordt steeds groter, er werken veel mensen bij een pure player of hybride variant. De modellen gaan steeds meer mixen. Ik denk niet dat stenen winkels gaan verdwijnen – dat zou ik ook jammer vinden, maar wellicht worden winkelstraten anders. Zo zag ik al in Sjanghai dat je in de fysieke winkel producten “tot leven” kunt brengen via WeChat. In Nederland is vorig jaar op Schiphol als pilot een digitale winkel van AH geopend, vol met elektronische snufjes. Op basis van klantherkenning mengt digitaal met fysiek. Grote partijen worden frictieloos, dat zorgt voor een prettige winkelervaring en maakt het de klant gemakkelijk.’

Online shoppen

‘Mijn laatste online aankopen zijn een paar schoenen, schoolspullen voor mijn kinderen, boodschappen en ik heb vakantieadressen uitgezocht en geboekt. Mijn customer journey begint vaak bij Google, bij bol.com, of bij Decathlon.’

Vrije tijd

‘Als ik vrij ben breng ik graag tijd door met mijn gezin. In het weekend sta ik langs het sportveld bij mijn kinderen. We wonen dicht bij zee, ik ga naar buiten om fit te blijven: mountainbiken in de duinen, zwemmen, of naar het strand. Vakanties plan ik normaliter van tevoren, maar afgelopen kerstvakantie zijn we last minute in een spontane opwelling naar Florida gegaan, en dat was zo’n leuke reis! En door corona heb ik ook pas nét een zomervakantie geboekt; we gaan naar de Ardennen, Gent en Brugge. Eigenlijk bevalt dit spontane me wel.’

Trots

‘Ik ben trots op de snoepwebshop die ik op Tmall gebouwd heb. Daartoe moest ik eerst het bestuur van Cloetta overtuigen om een investering te doen in een nieuwe tak in een nieuw werelddeel, daarna heb ik de webwinkel opgezet samen met een regionale Chinese salesdirecteur en vervolgens live gezet. Het was echt fantastisch om te doen. Ik was bevooroordeeld en dacht dat er vooral goedkoop spul uit China kwam, maar ik kwam er al heel snel achter dat ze bewonderenswaardig ver zijn met digital commerce.’

Guilty pleasure

‘Bij Cloetta had je in de entreehal een dropautomaat waar je naar hartenlust uit kon tappen. Al de eerste week dacht ik: hier moet ik met een boog omheen. Want mijn guilty pleasure is dus drop. Ik leef gezond, eet healthy, doe aan sport, maar drop kan ik niet weerstaan.’