Twinkle | Digital Commerce

PostNL: meer inkomsten en winst uit pakketbezorging

2017-05-27
180101
  • 1:37

PostNL zag de omzet uit de bezorging van pakketten het afgelopen jaar met 8 procent toenemen tot 608 miljoen euro. Bij die omzet hoort een cash bedrijfsresultaat van 92 miljoen euro, 13,6 procent meer dan in 2010. Voor dit jaar verwacht het postbedrijf soortgelijke groeicijfers.

Het volume aan brievenbuspost van PostNL nam door de digitalisering afgelopen jaar met 7,2 procent af. Die afkalving is niet tegengevallen, laat PostNL in zijn jaarrapport (pdf) weten. Het verlies van inkomsten uit brievenbuspost (min 4,3 procent) werd gecompenseerd door de toename van de omzet uit pakketten (plus 7,8 procent) en internationale activiteiten (plus 14,0 procent). PostNL's totale jaaromzet van 4,3 miljard euro ligt een fractie hoger (plus 0,3 procent) dan die in 2010:



‘Parcels had een goed jaar, met name dankzij de trend bij e-commerce’ schrijft PostNL over de omzetontwikkeling bij pakketten. In het laatste kwartaal groeiden de inkomsten flink, onder meer 'door een succesvolle maand december in verband met de kerstinkopen. De verdere innovatie binnen e-commerce vertaalde zich in de lancering van twee nieuwe online tools, MijnPakket en Checkout', aldus het postbedrijf.

Omzet uit e-commerce onbekend
PostNL maakt niet bekend hoeveel omzet werd geboekt uit de eigen e-commerce activiteiten, sinds de splitsing van een klein jaar geleden toch één van de drie pijlers van het bedrijf. Samen met mijnWinkel zette PostNL afgelopen voorjaar een offensief in om startende webwinkeliers op weg te helpen. Eerder sloot het bedrijf al deals met andere bedrijven om zich als hoofdaannemer van e-commerce trajecten van grotere winkeliers te kunnen positioneren. PostNL verdient ook rechtstreeks aan webverkoop, onder andere via de webwinkels Kadowereld.nl, Sjopze.nl en Twish.nl.

PostNL in 2012
PostNL verwacht voor het lopende jaar een volumedaling in brievenbuspost van tussen de 6,5 en 8,5 procent. Het bedrijf verwacht opnieuw 'high single digit growth' voor zijn pakketomzet, met een cash bedrijfsresultaat van tussen de 13 en 15 procent.