Twinkle | Digital Commerce

Ahold neemt bol.com over

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:19

Ahold neemt Bol.com geheel over, voor een bedrag van 350 miljoen euro. De nummer 3 uit de Twinkle100 lijft de nummer 2 in. Bol.com, tot de overname definitief wordt in handen van Cyrte Investments en NPM Capital, blijft in Nederlandse handen.

Ahold en Bol.com stuurden vanochtend een bericht uit over de deal, die verrassend mag worden genoemd. Ahold werd de afgelopen maanden veelvuldig genoemd als overnemer van Wehkamp-moeder RFS Holland Holding, de nummer 1 uit de Twinkle100. Maar het is Bol.com (afgelopen jaaromzet 355 miljoen euro netto) waarmee Ahold een positie wil claimen in non-food, geholpen door zijn binnenkort te openen afhaalpunten.

'Ambitie van Bol.com krijgt extra impuls'
Uit het persbericht van vanochtend: 'Dit is een belangrijke stap in de strategie (zie hier, red.) van Ahold, gericht op groei door sterkere klantenbinding, verbreding van het aanbod en uitbreiding van de geografische positie. De ambitie van Bol.com krijgt een extra impuls nu het onderdeel wordt van een sterk, internationaal retailbedrijf.'

Eigen stijl en identiteit
Daniel Ropers, algemeen directeur van Bol.com, ziet veel voordelen voor de consument: 'Wij willen klanten de beste winkelervaring bieden in Nederland en België. Daar werken we sinds onze oprichting elke dag aanen we bruisen van de ideeën om onze winkel nóg completer, beter en inspirerender te maken. Ik ben zeer enthousiast over deze combinatie die nieuwe voordelen zal gaan bieden voor de klant, terwijl onze eigen stijl en identiteit gehandhaafd blijven. We zijn Cyrte Investments en NPM Capital zeer dankbaar voor de steun de afgelopen jaren.'

Operationele kracht
Dick Boer, CEO van Ahold, laat optekenen: 'Wij verwelkomen Bol.com in onze familie van sterke retailmerken. Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen. De operationele kracht in non-food van Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van Albert.nl. Gezamenlijk zullen we klanten nog meer keuze, gemak en voordeel kunnen bieden.'

Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Albert.nl. De directie van Bol.com verandert niet en blijft leiding geven aan de verdere groei in het kantoor in Utrecht.

Rendement en groeiplan
Ahold neemt alle aandelen van Bol.com over van Cyrte Investments en NPM Capital, grootaandeelhouders sinds 2009. Ook Ropers en andere directieleden verkopen hun aandelen, 10 procent van het geheel. De transactiewaarde van 350 miljoen euro wordt geheel in contanten voldaan. Uit het persbericht: 'Bol.com heeft in de afgelopen jaren steeds omzetgroei met dubbelcijferige percentages (18 procent in 2011, red.) laten zien, heeft een gezond rendement en een krachtig groeiplan voor Nederland en België. De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold.'

De gebruikelijke condities zijn van toepassing op de overname, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2012 wordt afgerond.