Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl met 'Shopping' Beslist.nl te snel af

2017-11-09
180100
  • 2:16

Vanaf vandaag biedt Vergelijk.nl een extra service aan: Vergelijk.nl Shopping. Bezoekers van de vergelijkingssite kunnen nu vergelijken én bestellen bij webwinkels op Vergelijk.nl. Concurrent Beslist.nl kondigde deze vernieuwing voor het laatste kwartaal van dit jaar aan.

De vergelijker zegt met Vergelijk.nl Shopping te voorzien in de behoefte van de online shopper, die op zoek is naar een veilige shopomgeving, een groot assortiment en voordeel. Met een Vergelijk.nl Shopping-account kan de consument bestellen bij aangesloten webwinkels. Ook bedient Vergelijk.nl Shopping de wensen van webwinkels met een cps-betaalmodel, beheer van het betaalrisico en het overnemen van de transactiekosten.

Nieuwe standaard voor vergelijkingswebsites
Het marktplaatsconcept bestaat al: Amazon en Bol.com bieden al vergelijkbare diensten aan. Binnen de vergelijkingsmarkt lanceert Vergelijk.nl als eerste deze service. Levi van Wijngaarden, labelmanager: 'Veranderingen in de e-commercemarkt vereisen dat wij als vergelijkingswebsite meer waarde brengen voor bezoekers en aangesloten webwinkels. Anderhalf jaar geleden hebben wij gekozen voor deze strategie en sindsdien zijn we aan het bouwen. Nu zetten we, net als in 1999, opnieuw als eerste de standaard voor vergelijkingswebsites.'

Daarmee is Vergelijk.nl concurrent Beslist.nl te snel af. Die kondigde begin juli de koopoptie via de site aan, maar die gaat pas in het najaar live. ‘Waarschijnlijk wisten ze dat wij ermee bezig waren’, zegt Van Wijngaarden. They talk the talk, we walk the walk, zullen we maar zeggen.’

Cps-afrekenmodel voor webwinkels
Vergelijk.nl Shopping is een extra service. Webwinkels leveren een databestand met het assortiment aan en Vergelijk.nl koppelt de producten overzichtelijk. De webwinkel beheert per productcategorie de nieuwe service en kan dit aan of uit zetten. Bij de nieuwe service wordt afgerekend op basis van cost per sale, anders dan het gebruikelijke cost-per-click-model dat Vergelijk.nl al jaren hanteert. Van Wijngaarden: ‘Naast dit nieuwe betaalmodel biedt Vergelijk.nl overzichtelijk alle informatie, faciliteert het de transactie en het eerste klantencontact en beheert Vergelijk.nl ook het betaalrisico. Wij zijn echter geen webwinkel en hebben die ambitie ook niet: onze consument blijft gewoon klant bij de webwinkel.’

Bètaversie met een selectie van webwinkels
De nieuwe service wordt gelanceerd in de categorieën Espressoapparaten en Stofzuigers en slechts een beperkt aantal winkels als Megapool.nl, Koffiediscounter.nl, Clevercow.nl en Bestsellers.eu werkt mee aan deze bètaversie. Van Wijngaarden: ‘We zullen snel uitbreiden met nieuwe functionaliteiten en meer categorieën zodat onze bezoekers binnenkort over de hele breedte een ultieme shopervaring kunnen hebben’. Webwinkels die interesse hebben om per bestelling af te rekenen kunnen contact opnemen met Vergelijk.nl. In de komende maanden zal Vergelijk.nl gefaseerd steeds meer winkels aansluiten.

Tom Coronel, eigenaar van onder andere Koffiediscounter.nl, is enthousiast over de samenwerking:  ‘Dit is een nieuw project in de vergelijkingsmarkt, waar ik absoluut de voordelen van zie. Ons bereik onder de consumenten wordt op deze manier nog groter en nadat wij de order hebben ontvangen kunnen wij ons helemaal richten op onze service waar we in uitblinken.’