Twinkle | Digital Commerce

Travelbags: ‘Positief verrast door de ROAS-resultaten van Vergelijk.nl’

2024-10-21
1000562
  • [branded content]
  • 3:13

Uit Google Analytics-data van Travelbags zelf bleek al snel dat het verkeer uit Vergelijk.nl een hogere kwaliteit had dan verwacht.

De Digital Marketing Act (DMA) verplicht Google om vergelijkingssites meer zichtbaarheid te bieden. Voor Krijn Woltjer, marketingmanager van Travelbags, een grote speler op het gebied van koffers, trolleys en (reis)tassen, was dit reden om te kijken welke vergelijkingssites in zijn segment goed scoren. Met Vergelijk.nl startte hij direct een nieuwe samenwerking.

“We hebben eerder gewerkt met vergelijkingssites, maar afgelopen jaren was dat minimaal,” legt Woltjer uit. “Onze marktpositie is vrij sterk en klanten weten ons al goed te vinden. Je kunt je marketingbudget of -tijd maar één keer spenderen, waardoor vergelijkingssites bij ons niet altijd de aandacht kregen die ze misschien verdienen.”

Wetgeving brengt veranderingen

Al in het eerste halfjaar van 2024 heeft Google enkele aanpassingen doorgevoerd vanwege de Digital Markets Act. Maar in september heeft Google definitief de rechtszaak verloren van de EU rond het machtsmisbruik van Google Shopping. Dat betekent waarschijnlijk dat er op korte termijn meer aanpassingen volgen die in het voordeel zijn van onafhankelijke vergelijkingssites.
De eigen posities van Travelbags staan nog altijd onveranderd aan de top, maar mede door het nieuws van deze ontwikkelingen heeft Woltjer zelf onderzoek gedaan naar welke vergelijkers momenteel al zichtbaar zijn in relevante zoekresultaten. “Van de vijftien vergelijkingssites die ik tegenkwam, waren er drie nu al interessant.”

‘Het sprak me aan dat ik het een maandje mocht uitproberen’

Met Vergelijk.nl startte hij direct een nieuwe samenwerking. “Deels simpelweg omdat ze me benaderden toen ik nét zelf had gezien dat ze het goed doen in ons segment”, geeft Woltjer aan. Daarnaast sprak de actie van Vergelijk.nl hem wel aan. “Ik mocht het een maandje kosteloos uitproberen, om te zien of we een positieve ‘Return On Ad Spend’ konden realiseren. Dat kon ik wel waarderen.”

Ik mocht het een maand kosteloos uitproberen, om te zien of we een positieve ‘Return On Ad Spend’ konden realiseren.

Daarbij maakt Vergelijk.nl gebruik van de Google Analytics-data van Travelbags zelf. Hieruit bleek al snel dat het verkeer een hogere kwaliteit had dan Woltjer had verwacht. “We zijn een van de marktleiders in ons segment en behalen ook op andere kanalen goede resultaten. Ik had dus wel bepaalde wensen, maar Vergelijk.nl maakt die meer dan waar: de ROAS is beter dan we gemiddeld gezien realiseren, en daarover ben ik zeker tevreden.”

Goede ROAS maakt het de investering waard

Dat Vergelijk.nl werkt met een ROAS-optie ziet Woltjer als positief. Hij werkt ook graag met cpc-oplossingen, zeker als de volumes hoog genoeg zijn bepaalt hij liever zelf de prijs per klik, maar door de opzet van de campagne kon dit keer de eigen tijdsinzet beperkt blijven. “Bij een ROAS-campagne neemt Vergelijk.nl best wat van het invoerwerk voor ons uit handen. Dat helpt.”
Met de huidige resultaten verwacht Woltjer nog lang klant te blijven bij Vergelijk.nl. Aanvullende omzet met een positief resultaat onderaan de streep, is al snel prettig. Al is het deels ook een preventieve maatregel. Travelbags heeft als marktleider al veel verkeer uit veel verschillende kanalen. Voor de totale groei is de impact van deze campagne nog relatief klein.
Verdere aanpassingen bij Google, bijvoorbeeld als gevolg van de DMA, kunnen daar verandering in brengen, al verwacht Woltjer dat die eerder in het voordeel zijn van kleine of nieuwere spelers. “Doordat Vergelijk.nl retailers helpt bij het opzetten van de campagne biedt het retailers met minder marketingkennis ook extra mogelijkheden om zichtbaarheid te creëren.”

Kansen in het buitenland

De DMA komt voort uit Europese wetgeving, wat betekent dat de veranderingen in meerdere Europese landen spelen. Dat biedt kansen voor spelers die ook buiten onze landsgrenzen actief zijn. Travelbags is ook actief in Duitsland en België en daar is de marktpositie minder sterk dan in Nederland, waardoor de potentie van samenwerkingen er misschien nog wel groter is.
Ook Vergelijk.nl is in die landen actief en inmiddels zijn beide partijen hier ook een samenwerking voor aangegaan. “Ik heb de analyse qua zichtbaarheid nog niet gemaakt, maar ook al kunnen Vergelijk.be of Bestekauf.de waarschijnlijk niet de volumes leveren die Vergelijk.nl heeft in Nederland, is het voor ons direct aanvullend bereik.”

Dit artikel verschijnt op initaitief van Vergelijk.nl
Tekst: Dirkjan Vis