Twinkle | Digital Commerce

Extra kansen voor retailers die adverteren via vergelijkingssites

2024-03-20
1000561
  • [branded content]
  • 2:53

Het is een interessante tijd voor verkopers die actief zijn op vergelijkingssites of Google Shopping. Google heeft de organische zoekresultaten en Google Shopping-posities aangepast. Uit de eerste tests van Vergelijk.nl, dat in de testfase meedraaide als een van de geselecteerde partners, ging het om tienduizenden bezoekers per dag. Dat levert interessante kansen op voor online retailers.

Google gaat posities waarin het verwijst naar Google Shopping delen met vergelijkingssites. Dat is een van de uitkomsten van de Digital Markets Act (DMA). Het mag haar eigen dienst geen voorkeurspositie geven.

Posities in Google Shopping én nieuwe organische blokken

Op 29 februari heeft Google grote veranderingen doorgevoerd in Google Shopping in heel Europa. En vanaf 7 maart heeft het ook de organische resultaten in Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk aangepast. Duidelijk is dat de huidige aanpassingen al veel gevolgen hebben. Vergelijkers draaien nu mee met eigen landingspagina’s in de posities op Google Shopping. Het extra verkeer dat ze daarmee krijgen is enorm.

In de organische resultaten van Google staan, door de aanpassingen, nieuwe blokken waarin het exclusief ruimte reserveert voor producten van vergelijkers en online retailers. Zowel mobiel als op de desktop zijn deze blokken op prominente posities te zien. Volgens partners neemt het verkeer dat Google doorstuurt hierdoor sterk toe.

Op testdagen zagen we al tienduizenden extra bezoekers per dag

Joris Verwater, algemeen directeur bij Vergelijk.nl, geeft aan dat de resultaten tijdens de testfase sterk wisselden, maar dat het gaat om grote aantallen. “Voor de officiële livegang zagen we gemiddeld al zo’n tienduizenden bezoekers per dag extra.” Sindsdien is het alleen maar toegenomen, ziet hij. Het is nog afwachten wat de aanpassingen gaan betekenen voor Vergelijk.nl in Nederland. “In Nederland verwacht ik dat we met deze extra posities zo’n 20 tot 50 procent extra verkeer kunnen realiseren, al blijft het lastig om in te schatten. We zijn er continu mee bezig om alles te monitoren.”

Extra concurrentie op de vergelijkingsmarkt

De Europese Unie wil de concurrentie op de vergelijkingsmarkt behouden en de Digital Markets Act (DMA)-wetgeving is hier een direct gevolg van. Door eerdergenoemde veranderingen in heel de Europese Unie in al haar producten door te voeren, wil Google zich aan deze nieuwe wetten conformeren.

Voor retailers die alles op orde hadden via Google Shopping kan het spannend zijn om te zien wat er gaat gebeuren met het verkeer vanuit Google Shopping. Maar Verwater denkt dat ze met een combinatie van Google Shopping en vergelijkingssites juist beter af zijn.

Adverteren met een unieke ROAS-garantie

Of retailers massaal actie ondernemen durft Verwater niet te zeggen. “De grotere spelers volgen alles rond Google op de voet. Wij hebben onze klanten ook al geïnformeerd over deze wijzigingen. Toch zijn er ongetwijfeld voldoende retailers die pas in actie komen als ze zelf de nieuwe advertentiemogelijkheden in de zoekmachine zien staan.” Welk platform moeten ze dan kiezen? “Het idee is dat hierdoor weer extra concurrentie mogelijk is. Je kunt als retailer dus één favoriet kanaal, maar ook meerdere opties proberen. Ik ben zelf ook marketeer en weet dat het bijhouden van alle kanalen een uitdaging kan zijn. Wij bieden daarbij graag alle ondersteuning die retailers nodig hebben.”

Die ondersteuning bestaat uit de ROAS-garantie van Vergelijk.nl. Verwater denkt daarmee een sterke troef in handen te hebben. Deze ‘Return On Ad Spend’-garantie geeft retailers namelijk garantie op een minimale omzet voor elke euro die ze op Vergelijk.nl uitgeven. Verwater nodigt retailers daarom alvast uit om het vergelijkingsplatform uit te proberen, waarbij op Vergelijk.nl momenteel een leuke kennismakingsactie staat.