Twinkle | Digital Commerce

‘Vergelijk.nl ziet kansen die wij zelf over het hoofd zien’

2024-12-05
31251756
  • [branded content]
  • 3:30

Met een omzet in 2023 van 27,7 miljoen staat Smartphonehoesjes.nl op plek 155 in de laatste Twinkle100. Een groei met twee plaatsen ten opzichte van het jaar ervoor. Smartphonehoesjes.nl biedt accessoires voor alle mobiele devices. In het segment van tablet-, telefoonhoesjes en screenprotectors zelfs als marktleider. Veel mensen komen daarbij regelmatig terug voor een nieuw leuk hoesje of accessoire, al staat de markt zeker onder druk.

Voldoende zichtbaarheid is van groot belang

Een groot aantal mensen koopt pas een nieuw hoesje als ze een nieuwe telefoon aanschaffen. Dat kan jaren duren, en dan is de kans dat ze direct terugkomen bij Smartphonehoesjes.nl wel wat kleiner. Veel van die mensen zoeken online naar een leuk of goedkoop exemplaar en afgelopen jaren zijn er in deze markt verschillende nieuwe concurrenten bijgekomen. “Voor ons is voldoende zichtbaarheid daarom van groot belang”, geeft Van Asten aan.

Het bedrijf zelf heeft een flinke marketingafdeling, waarin het onderscheid maakt tussen enkele verschillende kanalen. Google Shopping is afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, maar ook vergelijkingssites spelen een grote rol. “In onze marketingmix zien wij vergelijkingssites daarom als een los kanaal, waarbij we samenwerken met een paar grotere spelers. In totaal zijn die goed voor zo’n 4-5 procent van het totale verkeer, denk ik. En Vergelijk.nl is daarbij al jaren de grootste partner in die categorie,” legt Van Asten uit.

Samenwerking op basis van ROAS-resultaten

De samenwerking is gebaseerd op een constructie waarbij er wordt afgerekend op ROAS-resultaten (return on ad spend). Er is dus een maximale vergoeding afgesproken op basis van de omzet die een advertentiecampagne genereert.

Deze is gelijk gezet op wat Smartphonehoesjes.nl zelf doet met de eigen SEA-campagnes. Op die manier zorgt Vergelijk.nl ervoor dat er geen hogere kosten per bestelling worden gerekend dan bij andere online advertentiekanalen.

Alles is volledig geautomatiseerd met productfeeds, die door Channable worden gerealiseerd, en de cijfers komen uit de eigen Google Analytics-resultaten van Smartphonehoesjes.nl zelf. Vergelijk.nl heeft hierbij toegang tot het eigen resultaat, waardoor ze op basis hiervan kunnen factureren. “Dat maakt dat het voor ons eigenlijk heel weinig tijd kost én zijn we via onze eigen statistieken continu op de hoogte van de resultaten.”

Exclusieve CSS-samenwerking met Vergelijk.nl

Naast de eigen site van Vergelijk.nl is er ook een exclusieve samenwerking waarbij de vergelijker als enige partner een CSS-campagne mag draaien. Smartphonehoesjes.nl is zelf ook actief op Google Shopping, waarbij het aanstuurt op ROAS-resultaten. Vergelijk.nl heeft ook toegang tot het totale aanbod van Smartphonehoesjes.nl, en dankzij de unieke CSS-deal kan die deze ook op Google Shopping plaatsen. Daarbij weet het nog veel extra zichtbaarheid te creëren op de productvergelijker van Google.

Omdat beide campagnes vanuit dezelfde retailer komen, zitten ze elkaar niet in de weg maar zijn de posities van Vergelijk.nl pas zichtbaar als Smartphonehoesjes.nl deze zelf niet bezet. “Daarbij werkt Vergelijk.nl met een vergelijkbare ROAS, dus blijkbaar zien ze daar toch nog kansen die wij zelf niet benutten.”

Bereik van Vergelijk.nl sterk toegenomen

De samenwerking loopt al langere tijd naar wens, en dit jaar zijn de resultaten opnieuw sterk verbeterd. “Het lijkt erop dat Vergelijk.nl haar bereik weer heeft weten te vergroten. Zo zie ik dat het aantal kliks afgelopen 12 maanden is gegroeid met 101,7 procent ten opzichte van de 12 maanden daarvoor, wat 77,6 procent meer omzet heeft opgeleverd”, geeft Van Asten aan. Deze samenwerking beperkt zich niet tot de grenzen van ons land, in het buitenland werken de partijen ook samen.

“Het bereik van het Duitse Bestekauf.de of Belgische Vergelijk.be is niet zo groot als dat ze in Nederland kunnen bieden, maar voor ons een welkome aanvulling”, is Van Asten van mening.

Met de groei in volumes, de resultaten uit de exclusieve CSS-deal en het verkeer uit het buitenland blijft Smartphonehoesjes.nl optimistisch over de toekomst van dit partnerschap. “Dankzij de focus op meetbare resultaten en het feit dat we er echt weinig tijd aan kwijt zijn, verwacht ik dat wij nog lang blijven samenwerken.”

Smartphonehoesjes.nl werkt al jaren succesvol samen met Vergelijk.nl. Daarbij ziet Tibbe van Asten, Teamlead Performance Marketing bij Smartphonehoesjes.nl dat het aantal kliks dit jaar met meer dan 100 procent zijn gegroeid. Een ontwikkeling die hij toejuicht: “Vergelijk is voor ons een betrouwbare partner. Ook in Google Shopping zien ze kansen die wij zelf anders hadden gemist.”

Dit artikel verschijnt op initiatief van Vergelijk.nl
Tekst: Dirkjan Vis