Kamera Express investeert veel in het creëren van de beste klantrelaties. Vergelijkingssites als Vergelijk.nl bieden daarbij een extra contactmoment, dat direct de conversie verhoogt. Ze zijn daarmee een belangrijk onderdeel in de totale marketingstrategie. Selma Hamzic, Senior Performance Marketeer bij Kamera Express en zelf ook actief als fotograaf, is er wekelijks mee bezig. “Ik optimaliseer de resultaten hiervan continu.”
Online én offline actief, met inmiddels 35 winkels
Kamera Express is dé naam voor foto- en videografen, met een assortiment van zo’n 40.000 artikelen aan apparatuur en accessoires voor zowel beginners als professionals. Met een door Twinkle geschatte omzet van 140 miljoen in 2024, staat het op de 37e plek in de laatste Twinkle100.
Daarmee is Kamera Express marktleider in Nederland en inmiddels ook in België. Ook in landen als Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk groeit het snel. Naast alle online shops voegt Kamera Express vanaf 1 april haar 35e winkel toe aan het winkelnetwerk. Beste advies en betrokken community De online en offline omzet zijn aan elkaar gewaagd, maar de combinatie speelt ook een belangrijke rol in de communicatie. Met workshops, actieve social media-kanalen, nieuwsbrieven en een betrokken community van fotografen en videomakers wil Kamera Express hét platform zijn voor persoonlijk advies. Naast de verkoop biedt Kamera Express daarbij ook allerlei diensten aan. Van inhoudelijke workshops, verhuur van apparatuur en zakelijke oplossingen. “Het bieden van de juiste ondersteuning is juist waarin wij ons onderscheiden.”
‘Zichtbaarheid op vergelijkingssites is essentieel’
Het bedrijf investeert sterk in de relatie met de klant, en wil elk klantcontact optimaal benutten. Daarbij kan het niet om vergelijkingssites als Vergelijk.nl heen. “We werken daar al sinds 2018 mee samen. Voor de aankoop van een professionele camera of drone vergelijken klanten vaak ook online nog even de prijs, specificaties of reviews, voordat ze beslissen”, geeft Hamzic aan.
In totaal werkt het bedrijf inmiddels met zo’n 15 platforms, waarbij het de feeds creëert met Channable en elke vergelijker een eigen set met regels meekrijgt. Ondanks dat de klant meestal al goed bekend is met de merknaam van Kamera Express, ziet Hamzic het direct als de zichtbaarheid op de vergelijkingssites afneemt.
‘Badges van Vergelijk.nl verbeteren conversie’
Het sturen op de juiste klikprijs is een continu proces, al werkt Hamzic ook graag met andere opties om de conversie te verbeteren, zoals reviews, of promotionele badges. “Bij Vergelijk.nl werken deze badges heel goed.
Bijvoorbeeld bij cashback-acties,” is de marketeer van mening. “Hierbij toont het platform een speciaal kader rond het product. Dat trekt zeker de aandacht. Voor Black Friday hadden ze ook speciale badges. Dat soort dingen resulteren al snel in een betere conversie.”
“Goede reviewscores, of promotionele badges, hebben veel invloed op de conversie.”
Momenteel kijkt Hamzic of ze de winkels nog beter kan betrekken bij de resultaten. “Zoek je bijvoorbeeld een bekende camera in Utrecht, of een andere stad waar een winkel is gevestigd, dan zie je op Vergelijk.nl direct hoe dichtbij die winkel is, zodat de klant ook kan kiezen om gewoon even binnen te lopen.”
‘De unieke ROAS-strategie van Vergelijk.nl helpt enorm’
Dit jaar wil Hamzic graag nog actiever gebruikmaken van de kansen die vergelijkingssites te bieden hebben. “In Nederland hebben we het redelijk onder controle, maar in het buitenland zie ik hier nog grote groeikansen. Ik verwacht er dit jaar dus nog verder op in te zetten, en om die reden werk ik nu aan het nog beter inzichtelijk maken van de resultaten hiervan.”
Uiteindelijk rekent Kamera Express de resultaten altijd door naar een Return On Ad Spend (ROAS), al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. “Soms ziet een partner iets als hun sale, terwijl wij die intern bijvoorbeeld aan een andere partij toewijzen. Ondanks dat alle contactmomenten waardevol zijn, wil ik deze data wel graag helder krijgen, als we hier nog verder op gaan investeren. De ROAS-strategie van Vergelijk.nl werkt op basis van onze eigen Google Analytics-data. Dat helpt enorm”, is Hamzic van mening.
Dit artikel verschijnt op initaitief van Vergelijk.nl
Tekst: Dirkjan Vis