Shoppen. On- en offline blijft het een leuke bezigheid en ik houd me er dan ook graag mee bezig. Door drukke werkschema’s is online shoppen een welkome aanvulling op een dagje shoppen in pak 'm beet Maastricht.
Dus enkele weken geleden liet ik meerdere paren schoenen aanrukken in het dorp waar ik woon. Aangezien ik dit in meerdere keren had gedaan, vraag me even niet naar de logica hiervan, moest de TNT-dame een aantal dagen achtereenvolgend aan mijn deur verschijnen.
Niet thuis
Wat bleek? Ik was niet thuis. Tja, dat kan zomaar gebeuren als je werkt overdag en in mijn geval op verschillende plaatsen bij klanten aanwezig bent. Dan is op je werk laten bezorgen ook niet altijd een optie.
Nu heb ik hele fijne buren, dus 'problem solved' zou je denken. Ik hoef niet te wachten tot zaterdag om naar het postkantoor te gaan om mijn pakketje op te halen en kan meteen lekker passen zodra ik thuis ben.En de pakketbezorger hoeft het niet nogmaals aan te bieden. Maar daar was de dame in kwestie het niet mee eens...
Levertijden
Verontwaardigd riep ze bij het aanbieden van het derde pakket: 'Waarom bestelt ze online als ze toch nooit thuis is?' Mijn buurman moest er hartelijk om lachen aangezien hij het probleem niet zag en ik kan alleen maar zeggen: 'TNT, ga in hemelsnaam je service uitbreiden!' Leuk dat je bij een tweede poging als klant zelf een keuze mag maken, maar ik zou dat graag al willen doen op het moment dat ik bestel. En bij de meeste retailers kan dat nu niet, omdat de service bij bijna geen enkele verzender wordt aangeboden, tenzij je de klant de hoofdprijs laat betalen voor flexibel bezorgen. Dag en tijd zelf kunnen aangeven en dan ook graag na 17 uur ’s middags bezorgen, want de meeste van ons werken en zijn dus overdag niet thuis. En dat is nu juist de reden waarom we online bestellen. Eenvoudige conclusie lijkt me.
Ik zie kansen. Jullie ook? Wie o wie gaat er iets mee doen?
PostNL biedt Pakjegemak. In plaats van thuis wordt het pakje bezorgd bij een postkantoor naar keuze. Helaas zie ik deze mogelijkheid nog bij weinig webshops terug.
FranconiQue is van plan een pilot op te zetten met deze bezorgmogelijkheden. Hiertoe willen we eerst een pilot laten draaien in een beperkt aflevergebied met enkele grote webshops. Indien er hier (grote) webshops zijn die hieraan willen deelnemen dan hoor ik dat graag.
M.v.g.
Frank Loots (frank@franconique.nl)
Beste Jan,
Ik denk zeker dat initiatieven als Pakjegemak een alternatief zijn. Nadeel blijft dat als alleen postkantoren afhaalpunten zijn ik nog steeds beperkte openingstijden heb. Ook DHL servicepunten zijn een goed alternatief omdat dit vaak winkels of pompstations betreft die ruimere openingstijden hebben. Ik weet dat er een aantal testen lopen om de klant tijd en locatie te laten bepalen maar dat zijn nog pilots en voor de klant relatief dure oplossingen.
Beste Chantal,
Bij mij in de buurt zit er een servicepunt in de supermarkt. Deze is op werkdagen tot 21 uur open. Ruim zat dus. Ik denk wel dat je als webshop eigenaar de klant tegemoet komt door deze te laten kiezen uit verschillende bezorgbedrijven, in plaats van maar via één bedrijf te verzenden. Zo kan de klant kiezen uit de bezorgoptie die het beste bij hem/haar past.
Beste Jan,
Eens en dat adviseer ik ook vaker. Om inderdaad op die manier de klant de keuze te geven.
Beste Chantal,
Online bestellen en thuisbezorgen: Nog steeds geen perfecte match. Daarom zijn we een halfjaar geleden begonnen met de onderneming DeliveryMatch om webshops, logistieke dienstverleners en online kopers te helpen wel de perfecte match te laten maken. Over een maand is de 1e webshop live met software van DeliveryMatch, waar in de Magento-check-out de online koper kan kiezen voor bezorging met PostNL (en ook op welke dag) of bezorging via Dynalogic (keuze van afleverdag en aflever-tijdvak). De IT-problemen, die samenhangen met het kunnen kiezen, hebben we opgelost voor webshops en vervoerders. Wat ons betreft worden er vanaf dit jaar door webshops, vervoerders en kopers steeds vaker een perfecte aflevermatch gemaakt.
Beste Nando,
Dank voor je toelichting en de oplossing klinkt goed. Ik zal het zeker volgen! Succes met de livegang.
Heb ik ook zo vaak gehad.. Echt een onlogische werkwijze vind ik zelf.. Wel heb ik soms dat ik pakketen via http://www.kiala.nl/ Af laat leveren..
Daar kan ik al bij het bestellen van iets aangeven dat ik het op een kiala afhaalpunt wil ophalen.. en ook wanneer. Bijvoorbeeld op zaterdag, omdat ik ook overdag werk.
Waar ik woon hebben ze zo'n 3 punten die ik kan opgeven, dus dat vind ik dan wel service.
Hi
Ik bestelde dit weekend bij BCC en mocht meteen aangeven op welke dag ik de bestelling geleverd wilde hebben. Op de door mij uitgekozen dag kwam TNT bezorgen. Het kan dus wel.
Misschien dat dit duurder is voor de verzender? Misschien speciale afspraken maar het kan echt. En de bestelling kwam ook op de juiste dag binnen.
Groet Marja
Bezorgen op afspraak levert ook veel op. Vaak zelfs meer dan het kost.
Een onduidelijk of klantonvriendelijk bezorgproces is namelijk een van de hoofdredenen waarom klanten, nadat ze hun bestelling in de winkelwagen hebben gelegd, alsnog afhaken. Bovendien zijn tevreden klanten eerder geneigd zijn om terug te komen.
Kortom, onze ervaring is dat wanneer niet alleen wordt gekeken naar de directe kosten, maar naar de totale kosten van het bestel- en bezorgproces het veel extra netto omzet oplevert.
@Marja: Aflevering op dag naar keuze is natuurlijk geen rocket sience. Daar hoeft de webshop alleen maar naar te vragen en vervolgens het pakketje pas aan de carrier overhandigen de dag voor gewenst aflevermoment (in geval van een carrier met next-day-delivery). Hier hoeft de carrier in ieder geval niets extra's voor te doen en extra kosten op het gebeid van verzending zal dit niet tot gevolg hebben.
De levering op gewenst tijdstip is het 'moeilijke' aspect, wanneer er een regulier verzendtarief aan vast moet hangen.
Jeroen.
Ik mis alleen nog de optie om iets op maandag bezorgd te krijgen. Dat blijkt weer lastiger. Op vrijdag verzonden is vaak op maandag bezorgd en iets op zaterdag verzenden om op maandag te laten bezorgen blijkt bij PostNL iig niet mogelijk. Gemiste kans!
Dit soort discussies kom je met enige regelmaat tegen. Echter bij geen van de webshops (althans waar wij de fulfillment voor doen) komt dit echter als wens of klacht van een klant binnen. Het speelt dus niet bij de verzender. Dit terwijl er zeer goed mogelijkheden zijn om op bepaalde dagen uit te leveren of op afwijkende adressen of op afhaalpunten en zelfs op bepaalde tijdvensters.
@Jeroen en Rene. Klopt inderdaad dat je leverdag makkelijker kunt inrichten dan levertijd. Als de verzender er niet om vraagt, vraag ik me af waarom niet. Wellicht omdat ze er niet voldoende vraag naar krijgen of omdat de klant nu nog genoegen neemt met wat er voor handen is. Ik denk dat dit op korte termijn wel eens zou kunnen veranderen omdat het online bestellen juist gekoppeld is aan gemak en snelheid. En daar hoort leveren op 'mijn moment' ook bij. Je ziet in onderzoeken steeds meer en meer dat de consument daar wel behoefte aan heeft. En degene die dat nu goed gaat inrichten zou daarmee wel eens een onderscheidende USP mee in handen hebben.