Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlanders willen voorlopig nog geen auto online kopen’

2019-05-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:34

Zestig procent van de Nederlanders denkt er voorlopig nog niet aan om een auto of andere motorvoertuig online te kopen, zo blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van webwinkelkeurmerk Trusted Shops.

Onderzoeksbureau Multiscope vroeg aan ruim 1.000 Nederlandse consumenten wat ze vijf jaar geleden nog niet online kochten, maar nu wel.

Top vijf producten

Op de eerste plaats staan kleding, sieraden en schoenen. 42 procent gaf aan deze producten een half decennium geleden nog niet online te kopen, maar nu wel. In 2017 kocht 57 procent van de Nederlanders kleding of sportartikelen online.

Andere producten die de ondervraagde Nederlanders eerst niet, maar vijf jaar later wel via internet kopen zijn:

2. Huishoudelijke apparatuur, bijvoorbeeld een stofzuiger, föhn (30 procent)
3. Telecom, zoals een laptop, tv, iPad (25 procent)
4. Reizen en vliegtickets (20 procent)
5. Uiterlijke verzorgingsproducten, bijvoorbeeld make-up, dagcrème, parfum (18 procent)


Auto’s liever niet online

Producten die minder populair zijn als het gaat om online shoppen zijn motorvoertuigen, zoals een auto. Zestig procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek namelijk aan zeker te weten dat ze nooit online een motorvoertuig online gaan aanschaffen.

Tesla

Nog geen drie procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via internet; dit zijn vooral mannen (72 procent).

Het is vooralsnog moeilijk om auto’s online te (ver)kopen wat Tesla ook heeft ervaren. Het technologiebedrijf gaf in april van dit jaar aan de Model 3 niet meer online te verkopen. 

Trusted Shops vermoedt dat als wordt gekeken naar de producten die eerder niet online werden gekocht en nu wel, dit op termijn ook voor bijvoorbeeld auto’s en duurdere producten kan gaan gelden.

Feit is wel dat mensen die producten graag willen zien, voelen of uitproberen. Online kun je aan deze wens tegemoet komen door bijvoorbeeld het gebruik van hogeresolutiefoto’s en video’s, augmented reality, reviews en het aanbieden van kopersbescherming, aldus het webwinkelkeurmerk.