Twinkle | Digital Commerce

'Thuiswinkels meest klantvriendelijk'

2017-11-08
180101
  • 1:49

Landal GreenParks is gister uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. In het consumentenonderzoek van organisator MarketResponse scoren thuiswinkels het best van alle bedrijfssectoren op klantvriendelijkheid.

Landal GreenParks, vijf jaar achter elkaar winnaar bij de Thuiswinkel Awards, boekt een groot deel van zijn omzet online. De verhuurder van vakantiehuizen bezet de 13e plek in de Twinkle100, met een webomzet van 115 miljoen euro in 2009.

Eén geheel
Commercieel directeur Bas Hoogland (rechts op de foto) ziet de titel als een waardering voor de uniforme klantbenadering van Landal GreenParks: ‘De gast ziet ons als één geheel’, zegt hij in een reactie aan Telecommere. ‘Van contactcenter tot receptie, restaurant, winkel en van technische dienst tot financiën en gastenservice, noem alle afdelingen maar op.’

Rechstreeks te benaderen
Onderzoeksbureau MarketResponse en klantdeskundige Egbert-Jan Bel, initiatiefnemers van de titel, selecteerden tien genomineerden op basis van een onderzoek onder 2.500 Nederlandse consumenten. In het benchmarkrapport concluderen de onderzoekers: ‘De directie van Landal GreenParks is gewoon rechtstreeks te benaderen en staat haar klanten persoonlijk te woord. Verschuilen achter woordvoerders, achter merken, achter klachtenprocedures: nooit meer doen. Bedrijven en klanten zijn mensen die met elkaar tot oplossingen dienen te komen.’

ANWB, Jumbo, Bol.com en Hema
Landal werd gister door een publieksjury verkozen tot meest klantvriendelijke van de tien genomineerde bedrijven. Het bedrijf deelt het podium met de ANWB, lijstaanvoerder van de gister gepresenteerde Top 100 Online Vindbaarheid en met Jumbo, dat binnenkort start met online-wijnverkoop. Bol.com scoort een zevende plek, Hema komt als achtste uit de bus:



Jumbo won de titel van onderzoeksbureau MarketResponse de eerste twee keer, in 2007 en 2008. Vorig jaar kwam Ikea als klantvriendelijkste bedrijf van Nederland naar voren. Bol.com was toen de klantvriendelijkste thuiswinkel.

Opvallend is dat thuiswinkels dit jaar het best scoren van de negen sectoren die MarketResponse in kaart bracht. De onderzoekers: ‘Het gemak van het uit je luie stoel kunnen shoppen compenseert kennelijk het gemis aan persoonlijk contact.’



Benchmarkrapport
In het benchmarkrapport wordt dieper ingegaan op de factoren die het klantvriendelijkheidsoordeel bepalen. Die verschillen per sector. Ook worden de top 10 bedrijven ieder afzonderlijk belicht. Het rapport biedt verder onder meer een paragraaf over de groei van online-feedback. U kunt het rapport gratis opvragen.