Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org: Dit zeggen onze leden

2022-10-12
1120630
  • [onderzoek]
  • 2:10

In het voorjaar hebben we een ledentevredenheidsonderzoek laten doen. We vroegen wat voor onze leden belangrijke marktontwikkelingen zijn, hoe ze onze huidige producten en diensten ervaren, en hoe we webwinkels in de toekomst nog beter kunnen ondersteunen. We willen onze leden bedanken voor de waardevolle feedback. Lees hieronder wat we hiermee gaan doen!

Waarom zijn ze lid?

Webwinkels zijn lid van Thuiswinkel.org vanwege kwaliteitsontwikkelingen in de e-commercesector en het Thuiswinkel Waarborg. Daarnaast vinden ze onze juridische dienstverlening erg waardevol, zijn ze blij met Thuiswinkel Reviews en de Thuiswinkel Privacytool. Thuiswinkel.org kan zich verbeteren door te innoveren op een aantal kerntaken van de vereniging. De focus ligt op drie thema’s:

1) Internationalisering

E-commerce gaat over landsgrenzen heen. Bijna de helft van onze leden (46%) is (ook) actief in het buitenland. De middelgrote webshops uit deze groep zijn veelal ook actief op een of meerdere marktplaatsen vanwege extra groeimogelijkheden en zichtbaarheid. 57% van alle leden vindt dat Thuiswinkel.org webshops meer kan ondersteunen bij cross-border e-commerce-activiteiten. Een duidelijk en interessant signaal. Daarom verstevigen wij de propositie van Shopping Secure, door certificering per land mogelijk te maken en door het keurmerk, de certificaten en klachtenbehandeling in diverse talen mogelijk te maken. Ook wordt Thuiswinkel Reviews meertalig. Zo helpen we onze leden succesvol over de grens te verkopen.

2) Duurzaamheid

De e-commercebranche kan bijdragen aan duurzaamheid. Dat vinden onze leden ook. 45% vindt verduurzaming van de keten (van inkoop tot bezorging) steeds belangrijker. Thuiswinkel.org heeft als een van de eerste brancheverenigingen een verduurzamingsplan om de CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast werken we met partners en enthousiaste leden aan het reduceren van verpakkingen en het vergroten van circulariteit. 80% van onze leden vindt het relevant dat we hier het voortouw nemen en dat zullen we ook zeker blijven doen! De meerderheid (52%) vindt dat we de certifi cering van het Thuiswinkel Waarborg kunnen uitbreiden met een extra vinkje voor Duurzaamheid (optionele keuze). Hier gaan we dan ook mee aan de slag. Heb je interesse om als webshop mee te doen in de pilot? Mail naar onderstaand adres!

3) Privacy, fraudepreventie en veiligheid cruciaal

Op dit onderwerp komt veel wet- en regelgeving op ons af. Thuiswinkel.org gebruikt haar stem om invloed uit te oefenen in Den Haag en Brussel. 98% van de leden vindt privacy een (zeer) relevant lobby-onderwerp en voor fraude en veiligheid is dit 95%. Op deze thema’s zijn we uiteraard al langer bezig. Daarnaast werken we samen met partners aan goede voorwaarden voor effectieve cybersecurity en fraudepreventie. Ook in praktische zin kunnen we op dit gebied meer voor jullie betekenen, bijvoorbeeld in de vorm van adviesdiensten. Hoe we dit gaan aanpakken, zijn we aan het inventariseren.

Hebben we jouw interesse gewekt? Wil je meer weten over Shopping Secure, onze pilot of wil je meedenken hoe we de cyberweerbaarheid van webwinkels collectief kunnen verbeteren? Of heb je interesse in het lidmaatschap? Stuur dan een e-mail naar info@thuiswinkel.org.